Pokémon HeartGold (och systerspelet SoulSilver) handlar, som alla andra Pokémon-spel, om en yngling som får ett monster och måste ut i världen för att slåss mot andra monster och deras tränare. Mycket mer historia än så är det inte och uppdragen man får på resan bidrar inte heller till handlingen. Det är synd för en intressant berättelse hade helt klart behövts för att göra spelet riktigt bra och för att bryta upp bland alla hundratals turbaserade kamper. Trots det är det ändå lätt att fastna i samlandet av pokémon och fortsätta strida vidare på löpande band – smått uttråkad och med ett allvarligt hamsterbeteende.
2001 kom Pokémon Gold och Silver till Game Boy Color och Pokémon HeartGold och SoulSilver är alltså remakes av spelen till Nintendo DS. Grafiken är uppfräschad och tryckskärmen på DS:n borde ha gett möjlighet till en bättre kontroll. Själva stridssystemet är enkelt att hantera och när man vandrar omkring i världen styr man med hjälp av de analoga knapparna. Men utöver det är själva menysystemet riktigt dåligt och en så enkel men bra sak som att kunna spara anteckningar i koppling till platser på kartan blir helt oanvändbar.
Spelen släpps med en Pokéwalker – en liten och något speciell stegräknare. Att kalla den stegräknare kanske är lite av en överdrift, då du lika gärna kan sitta i soffan och skaka på Pokéwalkern. Genom att skicka ett monster till stegräknaren och ta med den på promenad blir din pokémon starkare, och om man vill kan man fånga in nya monster och leta skatter under tiden.
Gillar du Pokémon-spel kommer du tycka om Pokémon HeartGold och SoulSilver för det är mer av samma sak. Tyvärr så blir det snabbt just bara det – mer av samma sak.
Betyg: 3 av 5