Mega Man II har funnits på AppStore länge, det var ett av de tidiga plattformsspelen och hade samma problem som alla andra lir till formatet med simulerad handkontroll på skärmen. Det sög, med andra ord. Kritiken lät inte vänta på sig, och självfallet blev den dessutom extra tydlig när det gäller en så oförlåtande spelseri som just Mega Man – dålig kontroll håller verkligen inte när det går alldeles utmärkt att hoppa fel även när den är bra.
Lyckligtvis har Capcom fixat till spelet undan för undan, och nu är det faktiskt riktigt spelbart. Det är tur det, för Mega Man II kan mycket väl vara det bästa spelet i serien.
Konverteringen är ganska trogen originalet, och spelas med fördel i landskapsläget med kontrollerna vid sidan av 4:3-skärmen. Det fungerar bra för att vara iPhone, men självfallet är det fortfarande en bit kvar till riktiga knappar och känslan är inte densamma. Med det sagt så blir det inte så löjligt många felhopp efter Capcoms olika uppdateringar av spelet – jag vet inte riktigt vilken som fixade problemen – och Mega Man II till iPhone är nu en trevlig upplevelse.
Perfekt är det dock inte, det har buggat ur vid ett flertal tillfällen, bland annat har skuttande Quick Man bestämt sig för att fastna i en vägg och då är han synnerligen svår att skjuta – bara att begå harakiri och försöka igen. Vid något tillfälle har spelet flutit på löjligt sakta, frekvent låg hastighet dock vilket är lustigt, om än inte särskilt roligt spelmässigt.
Mega Man II är spelbart nu, och kul dessutom eftersom det är precis vad det är i grund och botten – ett bra spel. Tyvärr är Mega Man II inte så bra som det skulle kunna vara, men kanske kommer vi dit. Då ska jag med glädje höja betyget, så länge får det nöja sig med att vara bara bra.
Betyg: 3 av 5
Mega Man II – fixat plattformshoppande
TDH testade version 1.5 • Köp från AppStore