Jag har varit ett fan av Resident Evil-spelen under lång tid – även sedan de stack kniven i ryggen på mig då de övergav survival horror-genren till förmån för actiongenren. För mig var Resident Evil 5 spelmässigt en finslipning av fyran, men Capcom valde att göra en bombastisk blockbuster-handling. Det har aldrig varit Resident Evils styrka, utan det är istället när det fokuserar på personen och dennes omgivning. Av det skälet verkade expansionen Lost in Nightmares väldigt lovande.
Handlingen till Lost in Nightmares kan beskrivas som en flashback till en scen i Resident Evil 5. Chris och Jill utforskar en gammal herrgård i jakten på Wesker. Handlingen är med andra ord både enkel och jordnära, men underlättar för spelet att återvända till sina rötter: survival horror. Nu handlar det inte om vilt skjutande av zombies, utan istället byggs en kuslig stämning upp under handlingens gång. De få gånger man stöter på fiender tillför de verkligen någonting annat än att bara vara kanonmat.
För alla som spelat det första spelet kommer stämningen att kännas igen, men man har implementerat den uppdaterade grafiken och förbättrade spelkontrollen i expansionen. Capcom lyckas att förena det bästa från båda spelstilarna. För oss gamla fans blir det dessutom en massa kopplingar tillbaka till de äldre spelen. Bara att röra sig i herrgården skapar starka déjà vu-känslor hos mig och det är kanske därför som Lost in Nightmares vinner över mig.
Det enda egentliga klagomålet som jag har ligger i att handlingen ibland blir lite väl transparent. Designen på banorna är nämligen väldigt linjära och erbjuder få överraskningar.
Gillar du de första Resident Evil-spelen? I så fall är det ett måste att köpa Lost in Nightmares. Men även om så inte är fallet bör du köpa expansionen då den är väldigt prisvärd i förhållande till spelglädjen. Låt oss hoppas att vi får se mer av detta i Resident Evil 6!
Betyg: 4 av 5.