Det finns lite mer än motsvarande hela Kinas befolkning av olika enkla och beroendeframkallande spel på App Store idag. Jetpack Joyride från Halfbrick är ett av dem, men för att vara ett simpelt enknappskontrollerande spel har det ett förvånansvärt högt produktionsvärde.
Premissen är, som vanligt, oerhört enkel. Man ska flyga med ett så kallat jetpack på ryggen så långt som möjligt genom en lång korridor. På vägen ska man samla mynt samtidigt som man undviker fällor, och ju längre man kommer desto snabbare går det. Detta innebär att man oundvikligen kommer att krascha till slut eftersom det är omöjligt att reagera och styra i för höga hastigheter. Man kan också samla på sig poletter som går att fånga under spelets gång, dessa kan man sedan, efter att man kraschat, använda i en enarmad bandit för att förhoppningsvis vinna extraliv, mer pengar, tjuvstarter och andra bonusar.
Omspelningsvärdet ligger i att komma längre och längre, och att samla pengar för att låsa upp nya prylar och hjälpmedel. Något man så klart även kan betala för med riktiga pengar, som i så många andra iPhone-spel idag. Personligen gör jag aldrig det, och även om det tar lång tid att samla mynt i spelet så gör jag mycket hellre det då sakerna man kan köpa mest handlar om förbrukning eller meningslösa dekorationer.
Jetpack Joyride är kul, men allra mest är det fruktansvärt välgjort med allt från grafik till ljud och design. Allt detta i sig ger spelet lite längre livslängd än flera andra i samma kategori. För sju kronor är det en no-brainer, och ett litet plus för de olika fordonen man kan komma över i spelet som inte drar sig för att flörta med såväl andra spel som filmer.