IAP står för In-App Purchase och är alltså det där ofta irriterande inslaget när ett spel vill att du ska betala extra för någonting. Ibland görs det bra, som när några kronor kan ge dig en fördel, eller du får en hög nya banor för en extra slant, då fungerar det. Andra gånger, ja då blir det som med Heroes Call.
Men låt oss först tala om vad Heroes Call (universal) försöker vara: ett Diablo-alternativ för iOS-spelarna. Förvisso lyckas man inte med det, föga förvånande, men oj vad välgjort det är ändå. Tryck dit du vill gå, tryck på fienderna för att slå, dubbeltryck och dra för olika sorters förmågor – det är faktiskt väldigt intuitivt och fungerar bra.
Spel- och storymässigt är Heroes Call inte så spännande, men jag är ändå imponerad och finner mig spela quest efter quest.
Vilket för mig till den irriterande biten. Bilden nedan illustrerar den ganska väl:
Du får dina quests från Adventurer’s Guild (ja, jag vet…), men när du klarat ett quest och kanske levlat upp, så får du vackert vänta. I början är det kort, men ju längre in i spelet desto längre får du vänta. En kvart, till exempel, vilket är mindre kul när du är igång och vill spela vidare. Visst, du kan spela om gamla quests, men du vill ju vidare, inte sant?
Orkar du inte vänta kan du betala med gems. De dyker upp lite då och då under ditt spelande, men det är sällan. Anledningen till det är enkel: utvecklarna vill att du ska köpa till gems och därmed ge dem pengar. IAP tagit nästan till sin spets med andra ord.
Men vet ni, jag kan nästan acceptera det, av den enkla anledningen att jag kan spela quests jag redan gjort, och för att Heroes Call är gratis att ladda hem. Det känns lite sniket, jag hade hellre sett att jag kunde köpa till ytterligare uppdrag eller klasser (blott två finns till en början, fler är på gång – och de kommer säkert kosta pengar), men spelet är trots allt gratis.
Dessvärre stannar det inte där. Då och då (läs: åtskilliga gånger per quest) hittar du oidentifierade föremål. De behöver identifieras, vilket kan göras direkt med en scroll (som du kan hitta men i regel måste köpas för gems), eller hos The Appraiser. Då ser det ut så här:
Japp, du måste alltså vänta på att föremålet ska bli klart, eller så skyndar du på processen genom att, just det, betala. Nu känns det sniket, för nu hindrar spelet mig dels att använda mina ihoptjänade föremål, och dels spela nya quests. Lyckligtvis använder Heroes Call pushnotiser för att berätta för dig när det är speldags igen, men det räcker inte.
Jag känner ingen som spelar Heroes Call (ännu), men det går att dela med sig av sin rikedom (guld, föremål, gems och så vidare) med Facebook-vännerna. I alla fall om du kopplar ditt Facebook-konto till Heroes Call, vilket jag gjorde med extrem tvekan. Än så länge ingen spam i alla fall, men jag håller ögonen öppna. Med tanke på hur IAP används så väntar jag mig spam, men vi får se.
Så är Heroes Call värt att ladda hem? Ja, jag tycker det, för spelet är rätt kul ändå, och även om jag är rätt övertygad om att Infinity Blade Dungeons kommer vara så många gånger bättre så är det här en rätt trevlig förströelse ändå. Speciellt eftersom Diablo III inte direkt är spelbart hela tiden, och hack och slasha-nerven behöver matas. Jag hoppas också att IAP-delen tonas ned något, för Heroes Call har potential, det är bara lite för mycket nu. Jag skulle gladeligen betala för att slippa IAP-delarna, och jag skulle gladeligen betala för fler klasser samt möjlighet att spela med en vän, eller rentav online. Det är trots allt rätt många rätt här.
Så knip det, IAP-kritiken till trots.