Med kodnamnet NGP har PSP2 premiärvisats i Tokyo nyligen. Sony visade här upp ett riktigt monster till PlayStation Portable med kanske inte fullt så mycket nytt som vi hade kunnat tro. Fullspäckad javisst, men jag vet inte om det känns särskilt unikt?
Först ut, vad vi alla redan kunnat anta, så har PSP2 en högupplöst tryckkänslig skärm av typen OLED. Med sina 5″ är den till och med större än nuvarande PlayStation Portables skärm, vilket också medför att hela konsolen blir något större. Konstigt nog, för jag trodde att Sony ville satsa på något mer mobilt den här gången. Fel av mig, men kan det vara fel av Sony också? En stor, läcker skärm i all ära, men hur portabel blir det egentligen?
Utöver den maffiga skärmen har man tryckt i rörelsekänsliga Sixaxis-kontroller, dubbla analoga spakar (äntligen!), en tryckkänslig panel på baksidan av konsolen samt dubbla kameror för användning både framåt och bakåt. Nätverksmässigt innehåller PSP2 så klart wifi, men även 3G vilket tacksamt tas emot. Vad som däremot sticker ut lite är att maskinen använder sig av en helt ny typ av media för spel som bygger på flashminnen. Sony väljer således att skrota UMD, vilket känns klokt. Optisk media har snart gjort sitt och det är inte särskilt batterivänligt. Man tror att PSP2 kommer erbjuda runt 4-5 timmars speltid, vilket känns en aning snålt tilltaget, men knappast överraskande.
Man siktar på att släppa The Next Generation Portable någon gång runt jul i Japan. Vad som händer sen vet vi i nuläget inte. Däremot kan vi redan nu säga hur den ser ut.