World of Warcraft ska växla upp för att möta spelarnas erfarenheter, det säger Blizzards Michael Morhaime nu när utvecklarstudion ska försöka trycka ut mer extramaterial till spelet i ett högre tempo än tidigare. Man hänvisar till att spelarna blivit mer erfarna med tiden och kan på så sätt klara av redan lanserade expansioner på allt kortare tid.
Morhaime menar att Blizzard ”måste bli snabbare” med nytt DLC till den hittills oslagbara onlinevärlden med tio miljontals spelare världen över. Han försäkrar samtidigt att detta inte kommer leda till mindre och mer förhastade produktioner, utan endast att studion gör ett lika bra jobb som tidigare, med fördelen att spelarna slipper vänta lika länge.
Bra för samtliga inblandade, kan man tycka. Men kommer det att hålla i längden? Får man tro Blizzard själva så har de sedan i fjol tappat ca 600 000 spelare och ligger nu på runt 11.4 miljoner aktiva konton. Det går alltså ganska kraftigt nedåt just nu, även om spelet fortfarande håller en otroligt hög nivå utan motstycke. Däremot tror undertecknad att de med all rätt ska vara oroliga för att allt fler gratisrollspel gör intåg på marknaden, och med Rift, Guild Wars 2 och Star Wars: The Old Republic – som fler nu får betatesta – på marknaden eller på gång så är det inte säkert att endast nytt material snabbare är den rätta vägen att gå.
Dock lär vi knappast få se någon skillnad i prissättningen inom det närmaste så länge spelarantalet ligger på fler miljoner och mer därtill, men jag tror ändå att framtiden handlar mer om mikrotransaktioner och dyra expansioner (som till World of Warcraft idag) än månadskostnader. Eller kommer jag att få äta upp det där?