Final Fantasy XIV släpptes för ungefär ett halvår sedan med buller och bång. Det skulle bli ett uppgraderat Final Fantasy XI, bättre på alla punkter och en riktig konkurrent till World of Warcraft. Nu, i april 2011, vet vi bättre. Spelet föll plattare än en pannkaka, användarna vände det ryggen och antalet spelare sjönk i rask takt. Square Enix drog i nödbromsen och lät spelare fortsätta spela gratis även efter det att den från början inkluderade 30-dagarsperioden löpt ut. Ett mönster som håller i sig fortfarande och kommer att göra så ett tag till.
Vi har tidigare rapporterat om att Square Enix låter Final Fantasy XIV förbli gratis så länge de själva inte är helt nöjda med spelet, och nu kommer det ytterligare meddelande från studion om att det fortsätter så. Till sajten Gamasutra säger spelets nye producent, Naoki Yoshida, att de inte tänker börja ta betalt förrän planerna på förbättringar är helt bestämda, och ingen tidsram ges. Detta i sin tur medför ju åtminstone två följdfrågor som man kan undra lite över.
För det första. Vad sysslar de egentligen med på Square Enix? Det blev relativt omgående klart att spelet var en sjusjungande katastrof. De har nu haft sex månader på sig att få rätsida på skutan, men inte ens nu, eller inom en överskådlig framtid, verkar det bli verklighet. Att det tar tid att implementera nya saker får man väl ha överseende med, men planer måste de väl ändå ha vid det här laget?! Vad är deras problem, beslutsångest?
För det andra, kommer spelare som åtnjutit spelet gratis under så lång tid helt plötsligt att acceptera att betala för det? Det har blivit en vana att spela gratis, och att gå från noll till kanske runt 130 kr i månaden kommer med största säkerhet att avskräcka en del. Klarar Square Enix av ytterligare användarbortfall? Och hur hade man tänkt locka nya spelare när det inte längre är just gratis?
Jag säger inte att det kan fortsätta som det gör, för just nu är Final Fantasy XIV inget annat än en blödande ko för Square Enix. De gör vad de kan för att hålla liv i spelet, får vi anta, men något inom mig säger att det redan är för sent. Även om spelet skulle bli så himla mycket bättre, när/om det nu blir, så finns det för många andra alternativ. Ute nu, och på gång.
Framtiden är minst sagt tuff för den tidigare så dominanta rollspelsjätten. Final Fantasy XIV kanske klarar sig, kanske kan ta sig framåt lite grann längre fram, men en sak är då väldigt säker: något nytt World of Warcraft blev det inte – och kommer aldrig att bli.