Superhajpade actinrollspelet Aralon: Sword and Shadow finns ute nu, till helt okej pris och allt. I floden av spelsläpp till såväl iPhone som iPad så står Aralon ut, och det är inte bara för att det är oerhört ambitiöst och snyggt, utan för att man väljer att ta 45 kr för en universalapp. Just det, 45 pix för vad som väntas vara ett abnormt stort actionäventyr – och då får du en version som fungerar till såväl iPhone som iPad.
Jag ägnade en stund åt spelet på den sistnämnda och lämnar den bekanta fantasyvärlden med aningen mixade känslor.
Det första intrycket är positivt. Jag har tre raser – människa, alv och troll – att välja på, och får sedan välja kön, klass samt anpassa mitt utseende. Imponerande och välbekant för genren, det känns absolut inte lågbudget-iOS i början. Det kommer dock, inte i grafiken, som förvisso är lite yxigt animerad men överlag imponerande för formatet, speciellt vyerna när man kommer ut i vildmarken – nej, det är röstskådespeleriet som sticker ut. Det faktum att man överhuvudtaget har spelat in tal är förstås ett trevligt inslag, men dialogerna läses inget vidare och när jag väl ger mig på questjakt så är det skönt att jag bara möts av ett ”Hello” eller liknande i samtalen.
Det är synd, för även om ljudslingorna i bakgrunden är lite monotona och lite väl korts så är det inget fel på dem, eller ambitionen. Röstskådespeleriet är en nagel i ögat för den audiovisuella upplevelsen.
Jag trodde jag skulle såga kontrollen, men efter att ha kämpat med den och den inte helt smidiga kameran – du både ”svänger” och zoomar med ena fingret samtidigt som du springer med en joystick – så hittar jag en modell som fungerar. Det blir lite rörigt ibland men än så länge är spelet förlåtande.
Har du spelat The Elder Scrolls: Morrowind eller uppföljaren Oblivion så ser du direkt var man hittat inspirationen. Inget fel i det, men det är en väldigt tung mantel att axla och jämförelserna är svåra att komma undan.
Jag stannar där för den här gången, en appkrasch senare. Aralon flyter på bra och känns stabilt, trots nämnda krasch, men perfekt är det sannerligen inte. Eller helt färdigt för den delen, karaktärsskärmarna på paddan visas exemelvis i iPhone-storlek, bland annat, så det finns en del att putsa på här. Med det sagt så tycker jag inte att äventyrsälskare ska fundera så mycket, 45 kr för Aralon är ett kap. Hur bra kap får jag återkomma till, men just nu känns det definitivt värt pengarna.