Ryktena visade sig vara sanna, för nu är det bekräftat att Electronic Arts har köpt PopCap. Det betyder att populära varumärken som Plants vs. Zombies, Peggle och Bejeweled nu kommer bära EA-loggan. Det betyder däremot inte att det blir Plants vs. Zombies ’12, i alla fall inte om man ska tro PopCaps PR-maskin Garth Chouteau som lovar att det är business as usual när Kotaku pratar med honom.
Men blir det verkligen business as usual? Självfallet inte, för även om PopCap är ett framgångsrikt företag så förväntar sig EA tveklöst mer, i alla fall efter att ha betalat så mycket som $750 miljoner (4,9 miljarder kronor) för företaget.
PopCap är EA:s sätt att ta ett än starkare grepp om spelmarknaden, i synnerhet den digitala delen (som man även nämner i sitt interna memo). Det är även ett helt logiskt köp, av flera skäl där jag tycker två står ut mer än något annat:
- Det fanns andra som ville köpa PopCap, och det vore förstås illa om värsta konkurrenten Activision Blizzard blev ägare till ytterligare tunga varumärken.
- PopCap passar direkt in i EA:s portfölj, med onlinespelsportalen pogo.com samt målsättningen att sälja allt mer digitalt, inte minst via egna onlinebutiken Origin.
Det faktum att PopCap är en vinstmaskin ($100 miljoner i vinst 2010 sägs det) och dessutom är kapabla att skapa fenomen som Plants vs. Zombies ska inte underskattas, speciellt inte med tanke på hur en grym vanebildande casualtitel kan spinnas vidare och generera mer och mer pengar – tänk Angry Birds.
Och vad säger PopCap? Via GeekWire avslutar vi med den här bilden, där PopCap hälsar till sina nya ägare på klassiskt vis. Hur kan man inte gilla det företaget? Låt oss hoppas att andan lever vidare även när det införlivas i EA Interactive.