När jag skriver det här har Apple just utannonserat iPhone 4S, uppföljaren till iPhone 4 som trots sin 18 månader långa livslängd fortfarande känns fräsch och fin. Man har också berättat att det finns över 67 miljoner registrerade användare av egna spelplattformen Game Center, och att iPod touch – som nu släpps i storlekarna 8, 32 och 64 GB – är den största portabla spelmaskinen.
Det är nog sant, faktiskt – trots att Apple självfallet ryggdunkar sig själva rätt så hårt, som de alltid gjort. För saken är ju den att merparten av iPod touch-ägarna tveklöst spelar rätt mycket spel, naturligtvis i betydligt större utsträckning än iPhone-ägarna exempelvis.
Ja, det är skillnad på spel och spel. Gears of War och World of Warcraft finns helt enkelt inte i bärbart format, men det är inte heller där den rimliga jämförelsen är. Hur ska Nintendo, med sin smått krisdrabbade 3DS, och Sony, med kommande PlayStation Vita, kunna hävda sig mot Apple?
Angry Birds säljer hur mycket som helst, och har blivit posterfågeln för bärbart iPhone-spelande framför allt, men det finns mer än så. Kvalitativa spel, mer än bara några minuters förströelse, och där någonstans börjar gränsen bli suddig. 22 kronorsspelet på App Store kan mycket väl hävda sig med 299 kronorsalternativet till Nintendo DS. Eller värre, som när Grand Theft Auto: Chinatown Wars rullade ut för över trehundralappen till just Nintendo DS, men rullar så gott som lika bra på din iPhone för 75 spänn.
Det är en ny värld för portabelt spelande, och den styrs av app-ekonomin introducerad av Apple med App Store. Man kan prata hur mycket man vill om skräpspel för 7 kr, för bland dem finns pärlor med. Skillnaden är just att du betalar kaffepengar för skiten, när du till Nintendos och Sonys format ofta får betala vad de tycker är fullpris.
Vad de tycker är fullpris. Hundralappar.
Vad tycker du är fullpris?