Mina Dead to Rights-minnen är väl kanske inte de allra starkast lysande från förra generationen, även om de trots allt finns kvar. Därför är det både kul och intressant att bli positivt överraskad av senaste spelet i serien, med undertiteln Retribution.
Vi får ett spel som följer den stereotypiska mallen till punkt och pricka. Den hårdföre snuten Jack Slate och hans fyrbente kollega Shadow avverkar bad guys på löpande band. Man låter sig inspireras en hel massa av Gears of War, vilket innebär att skydd är av stor vikt om man ska överleva de konstanta eldstriderna som utbryter.
Storyn känns lite luddig, och ärligt talat är den både lättglömd och lagom sval. Låter jag spelet stå av någon dag har jag nästan glömt vad jag gör och varför, men spelet är njutbart i alla fall, lite som den där actionwåfflan med Mel Gibson på trean som står på en kväll runt 22. Man är sällan insatt till hundra procent.
Den största ljusglimten får anses vara Shadows moment i spelet. Man får stundtals ta kontrollen helt över hunden och utföra uppdrag på egen hand. Med en smart men lite väl hjälpsam smygteknik kan man överrumpla och göra slut på fienderna innan de hinner slå larm. Det känns kul, för Jacks delar i spelet tenderar att bli lite väl upprepande emellanåt, och med en smått sladdrig kontroll känns det heller inte så tajt som man kunde önskat. Men det är är röjigt, och blodet sprutar mest hela tiden. Det gillar jag.
Dead to Rights: Retribution är överlag ett hyggligt spel, och i slutändan bättre än vad jag hade väntat mig, trots allt. Utvecklarens intentioner lyser dock igenom ganska starkt, de ville verkligen göra ett rättframt och ganska tunt storydrivet actionspel med intressanta inslag, för så mycket mer är det inte. Men det räcker för godkänt och lite till. Retribution kan mycket väl förgylla småtimmarna för flertalet gamers där ute, och det är definitivt värt en provrunda.
Betyg: 3 av 5