Nutopia

Varför shooters suger utan handkontroll

the Drowning

Ben Cousins, en av mina favoritspelutvecklare som legat bakom bland annat Battlefield Heroes och Bad Company 2, berättar för Polygon om varför han tror shooters har varit så usla på tryckkänskliga skärmar hittills.

”The biggest problem,” says Cousins in an interview with Polygon, ”is that people have been trying to make the console control scheme work on mobile.”

Kan inte göra annat än att hålla med. Virtuella styrspakar känns aldrig bra, tummarna glider och man missar ofta. Dessutom blir skärmens lilla storlek till ett stort problem då man lätt får effekten av tunnelseende och man känner sig förvirrad när man spelar. Men i Cousins kommande spel, The Drowning, så hävdar de att de lyckats lösa problemet.

I The Drowning behöver man bara två fingrar på den ena handen för att spela. Man nuddar helt enkelt fingrarna på vardera sidor om en fiende för att skjuta, alla fiender som befinner sig mellan fingrarna blir pepprade alltså, och man pekar däråt man vill gå för att flytta sig dit. För att vända sig om swipear man höger eller vänster. Det låter kanske lite väl förenklat ännu, men kontroller är knepiga saker. När de första spelen som styrdes med två styrspakar släpptes blev det ramaskri, folk tyckte att det inte fungerade alls; musen var det enda sättet att spela shooters. Nåt år senare var två styrspakar standard, mycket på grund av att spelen blev något långsammare och istället fokuserade på annat än att sikta, såsom att ta skydd i Gears of War eller att klättra runt som i Uncharted.

Vi får se hur det här slutar, men det låter helt klart spännande att någon försöker förbättra kontrollen på den enda maskinen jag spelar spel på numera.

Jesper Bylund

(@)Jesper Bylund är en speldesigner i webbranchen där han jobbar som interaktionsdesigner och utvecklare på Odd Alice, han bloggar även om Gamification på www.addingthefun.com.

Kommentarer