Nutopia

Arkiv för
Notch

12 april

Notch släpper bilder på 0x10c

För ungefär en vecka sedan utannonserade Notch onlinerymdspelet 0x10c, och idag får vi se de allra första bilderna på spelet. Väldigt tidiga sådana, glöm inte det. Han har också strukit genren “hård sci-fi” från den officiella sajten med motiveringen att han istället fokuserar på rolig spelmekanik. Låter vettigt.

Bilder från CVG.

4 april

Notch utannonserar 0x10c

Minecraft-skaparen (onödig information) Markus “Notch” Persson har nyligen utannonserat sitt senaste projekt, spelet 0x10c. Året är 281 474 976 712 644, svarta hål dominerar galaxerna och människorna vaknar upp till ett universum som är på randen av förstörelse. Det är enligt Notch själv “hård” sci-fi med ett omfattande ekonomiskt system, mycket loot och rymdstrider mot levande eller artificiellt motstånd på todo-listan.

0x10c befinner sig fortfarande i ett väldigt tidigt stadie, men det förväntas anamma samma modell som Minecraft vilket innebär tidigt åtkomst där spelarna själva hjälper till att forma spelet. För onlinespelande övervägs en månatlig avgift medan de som endast vill spela själva slipper en sådan. Vad spelet i övrigt kommer att kosta är fortfarande oklart.

Mer information om spelet återfinns på den officiella sajten som du hittar här.

28 mars

8 mars

Svenska dundersuccén Minecraft har nu sålts i hela 5.2 miljoner exemplar sedan releasen 2009, meddelar Notch. Han tillägger också att det fortfarande finns en hemlighet i spelet som ingen hittills hittat. Spännande!

28 februari

Herp Fortress: Årets spel 2012?

Minecraft-skaparen Markus “Notch” Persson har påbörjat vad som ser ut att kunna bli årets spel 2012. Under måndagen körde han en livestream på twitch.tv/notch/ där han, bara för skojs skull, satt och utvecklade “Herp Fortress”. Det ser ut att vara en blandning av den gamla klassikern Cannon Fodder och den något nyare klassikern Team Fortress 2, och det ser grymt kul ut. Nu sa han visserligen på Twitter att det kanske aldrig ska släppas. Men Nutopia hoppas att han kommer på bättre tankar, gärna tillsammans med Valve så det inte blir något trubbel där advokater måste blandas in… Här är några screenshots, men vill du se mer så kan du klicka här för 7,5 timmes spelutveckling i Java.

19 december

Notch gör Minicraft

I tävlingen Ludum Dare, vilket är latin för “att ge spel”, ska deltagarna på egen hand utveckla ett spel från scratch på 48 timmar. Allt från kod till grafik och ljud måste skapas inom tidsramen vilket öppnar för en del intressanta projekt. Markus “Notch” Persson, mannen bakom Minecraft, deltog och har nu klämt ur sig snabbutvecklad Minicraft. Nyfikna klickar sig vidare för en Java-baserad upplevelse, troligtvis inte helt olik skaparens tidigare, lite mer kända projekt.

3 december

Notch inte längre boss över Minecraft

Markus “Notch” Persson är mannen bakom Minecraft, och även om han alltid kommer att vara spelets skapare så är han från och med nu inte längre chef över spelets utveckling. Via sin personliga blogg på Tumblr passar Notch ordagrant över micken till Jens Bergersten, som han dock jobbat väldigt tajt med det senaste året. Bergensten kommer hädanefter att vara den person som tar de slutgiltliga besluten i alla designmässiga val i utvecklingen av Minecraft, men Notch skriver vidare att han verkligen är rätt person för jobbet, vilket känns tryggt.

Markus själv kommer att dra sig tillbaka ett tag för att sedan återvända med ny energi till andra projekt. Och även hjälpa till lite grann med Minecraft, så klart.

19 november

Minecraft 1.0 ute nu

Äntligen, säger kanske vissa, har svenska dundersuccén Minecraft gått ur betastadiet. Minecraft 1.0 släpptes till pompa och ståt idag under MineCon-mässan i Las Vegas och därmed har spelet även fått sin slutgiltliga prislapp på €19.95. Notch twittrar själv om saken, väldigt sakligt:

And Minecraft 1.0 is out. No longer beta. Thank you, everyone. =D

Undertecknad försöker fortfarande hitta den där fanatiska fascinationen av craftspel, men det tar sig.

21 oktober

Scrolls får heta Scrolls trots att The Elder Scrolls heter The Elder Scrolls

Svenska Mojang med Marcus Notch Persson i spetsen, mannen och studion bakom braksuccén Minecraft, har ju varit lite i ropet det senaste. Men inte på grund av sin blockiga superhit, utan för att deras kommande spel, Scrolls, inte borde få heta det. Enligt ZeniMax. ZeniMax Media Inc. är det företag vars dotterbolag, Bethesda Softworks, ligger bakom den populära rollspelsserien The Elder Scrolls, och de anser att Scrolls helt enkelt inkräktar på deras titlar. Och precis när man inte trodde att världen kunde bli mer idiotisk så dras det till domstol. Nyktert nog, och så lagom förväntat, blev utfallet att ZeniMax kan glömma sina krav. Mojangs Scrolls får även fortsättningsvis heta Scrolls. Åtminstone ett tag till.

Läs domen i sin helhet här.

16 oktober

28 september

Bethesda och Mojang slåss om Scrolls

Mojangs kommande kortspel Scrolls kanske får heta något annat, för Bethesda har gått så långt att de dragit företaget till domstol över varumärket. Naturligtvis menar man på att det är för nära företagets egna Elder Scrolls, vilket känns lite sniket måste jag säga. Mojangs Markus Persson är förstås överlycklig, som synes från hans tweet ovan.

8 juni

E3: Minecraft till Xbox 360

Superdundersuccén Minecraft, utvecklat från grunden av svenske Markus Persson, har förfört miljontals spelare världen över genom sitt öppna och beroendeframkallande upplägg. Det ville Microsoft självklart ta till vara på och har således knytit till sig spelet som konsolexklusivt. Läs vidare →