Nutopia

Arkiv för
EA

15 augusti

Ny trailer för nästa Command & Conquer

EA har äntligen släppt en ny trailer för kommande Command & Conquer. Den här gången är det klipp från spelet som visas. Ser lovande ut men också väldigt, väldigt, opolerat. Troligen pga att det är tidigt i utvecklingen.

Det nya Command & Conquer ska släppas som ett Free to Play spel men EA har ännu inte berättat precis hur det ska fungera. Spelet är baserat på svenska utvecklaren EA DICE spelmotor Frostbite 2 som driver bl.a. Battlefield 3.

Som gammal fan från det första C&C så har jag stora förhoppningar på det här spelet, tyvärr kan jag inte säga att trailern får mig att känna mig annat än orolig.

25 juni

Dragon Age Legends fritt för nedladdning

För över ett år sen skrev jag om Biowares misslyckande med sitt Facebook-spel Dragon Age Legends. Nu verkar det som EA kommit fram till samma sak och lägger ned det eftersom spelet inte presterat önskvärda resultat på sociala mediesidor (spelet konverterades nämligen senare även till Google+). Istället för att gömma spelet i botten av byrån och glömma bort sitt misslyckande väljer man nu att släppa Dragon Age Legends helt fritt som nedladdningsbart spel. Ladda hem, installera och kör det på din dator.

Du hittar Dragon Age Legends på spelets officiella hemsida. Framöver lovas även möjligheter att ladda ned dina redan existerande karaktärer från Facebook eller Google+. Om du faktiskt tillhörde minoriteten som spelade det.

18 juni

Rea på Origin

Det var inte så länge sedan som Origins hövding, David DeMartini, klankade ned på Steam och deras reor då han påstod att alltför låga priser riskerade att sänka värdet på den immateriella äganderätten. Men det blåser tydligen nya vindar på Origin-kontoret eftersom de nu rear ut ett femtontal riktigt hyfsade titlar för endast 39 kronor styck. Ta dig en titt.

31 augusti

EA vill se PS3 och Xbox 360 leva längre

Rådande generation av stationära spelkonsoler borde få leva lite längre än planerat, i alla fall om Electronic Arts får säga sitt. Företagets Frank Gibeau har till CVG sagt att han inte ens vet vad PlayStation 4 skulle tillföra riktigt.

”Det är svårt för mig att se vad man skulle göra med en PlayStation 4. Vi har redan 1080p, vi är redan uppkopplade mot internet… Man skulle kunna göra den snabbare, ha fler polygoner och snygga till grafiken lite, men till vilken kostnad?”

Läs vidare →

9 juni

E3: EA:s presskonferens

Mass Effect 3. En titel var allt som krävdes för att gladeligen kolla igenom EA:s presskonferens. Skulle vi få något saftigt att bita i? Låt oss kolla närmare på Mass Effect 3 – och så alla andra nyheter som EA presenterade för oss. Läs vidare →

18 februari

En miljon tappra kämpar sökes


Det är löjligt mycket Dragon Age 2 nu. Bioware kör nämligen vidare med sitt tunga PR-maskineri och utannonserar att de släpper en demo den 22 februari. Lyckas de få tillräckligt många personer, en miljon närmare bestämt, att ladda ned demot släpper de två legendariska böcker i spelet. Den ena ger din karaktär mer pengar, den andra mer erfarenhetspoäng. Läs vidare →

6 december

Spelbranschens ekonomi del 3: temperaturen på datorspelsbranschen

Spelbranschens Ekonomi är en serie i fyra delar skriven av gästbloggaren Martin Birkeldh. Martin som annars driver sajten aktiefokus.se ger oss här insikt i hur det egentligen fungerar bakom kulisserna i spelföretagens värld.

Det finns en anledning till att datorspel är våldsamma. Det är en slags avspegling av den hårda verklighet där några få kammar hem storkovan. I förra delen såg vi hur man som spelutvecklare tjänar pengar, men att det är förläggaren tar den ekonomiska risken i kombination men tar även den egentliga uppsidan. Läs vidare →

5 november

Spelbranschens ekonomi del 2: hur man finansierar ett datorspel

Spelbranschens Ekonomi är en serie i fyra delar skriven av gästbloggaren Martin Birkeldh. Martin som annars driver sajten aktiefokus.se ger oss här insikt i hur det egentligen fungerar bakom kulisserna i spelföretagens värld.

De flesta av er gamers kan säkerligen teorin bakom hur man gör ett spel. Det jag finner intressant med det är dock inte manuset eller hur läcker hjältinnan ska vara, utan hur man finansierar ett sådant stort projekt. I del 1 fick vi lära oss att en spelbudget är på minst 10 miljoner USD och en större titel är på 20 miljoner. Det är alltså ofta över 100 miljoner svenska kronor, vilket är en hiskelig massa slantar som går ut på att göra en nöjesprodukt, som vi alla vet tar ca tre år att utveckla. Vi tar dock det hela från början. Läs vidare →