Nutopia

Spelbloggen testar Kinect del 1: mja!

Tre av de i november aktuella Kinect-spelen är Joy Ride, Your Shape: Fitness Evolved och framför allt medföljande Kinect Adventures. Vi på Spelbloggen provspelade självklart flertalet av de kommande titlarna lite i förväg och fick oss ett par tankeställare. Var Kinect något att ha? Var spelen till den något värt att sukta efter? Det kan vi dessvärre inte svara på efter bara någon timmes provspelning, men vi kan åtminstone dela med oss av våra intryck och tankar som sträcker sig lite längre än ingenting. I första delen om Kinect och dess spel skrattar, tvekar, funderar och tycker vi till om ovan nämnda spel.

Av dessa tre tror jag personligen att Kinect Adventures och Your Shape blir några av de allra viktigaste titlarna till Kinect vid, och en tid efter, släppet. Your Shape för att det tar fitness och träning till en ny nivå. Vi slipper wiimotes och balansplattor helt och hållet, vi ser oss själva och har kroppen helt fri till vilka övningar som helst. Jag kan definitivt se detta gå hem hos ganska många, men frågan är om det är hundraprocentigt ändå. Fokus hamnar alltid på TV:n, något som kan leda till att man i sin strävan efter perfekta rörelser går emot sin egen kropp lite grann. Kanske att jag överdriver en smula. “Spelet” förtjänar definitivt en mer genomgående provspelning innan vi kommer med alltför träffsäkra uttalanden.

Kinect Adventures däremot, är en given hit. Inte bara för att det följer med kamerakontrollen vid köp av startpaketet, utan även för att det känns mest självklart för vad Kinect är kapabel till. Vi samlar myntliknande saker samtidigt som vi färdas på olika sätt genom en mängd olika banor, må det vara järnväg eller floder. Roligast blir det så klart när man är två, då knuffas det friskt framför TV:n och spelet får helt plötsligt en mening. Antingen samarbetar vi eller så kör vi dödsrejs där bäst poäng vinner. Hur länge det håller vet jag inte, men klart är att det nog fungerar lite bättre på förfesten än på tisdagsmorgonen.

Joy Ride blir det sista spelet i den här delen, och ni har nog listat ut att det handlar om racing. Nu var det ofärdig kod vi spelade, men menyerna upplevdes som oerhört sega och oprecisa. Det tog lite för lång att bara göra ett par simpla val då min hand nästan hade egen vilja, eller så såg det ut på skärmen. Väl igång med spelandet blev det inte mycket bättre. Spelet både gasar och bromsar åt oss, vilket man kan förstå eftersom en lösning för något sådant känns oerhört avlägsen när man använder Kinect. Man tänker dock inte så mycket på det, utan försöker mest fokusera på att inte köra utanför vägen alltför mycket. Det var ovant att simulera bilkörning genom att bara hålla armarna utsträckta och låtsas greppa en ratt, och det blev inte lättare av att man inte kunde styra över huvud taget när man avfyrade eventuella vapen. Då gick ena handen till det och med bara en hand kan man inte svänga med bilen. Ajaj. Sladdrigt blev det, och aldrig särskilt kul. Också ett typiskt förfestspel, kan tyckas, men gällande racinggenren har de nog en del att jobba på. Bättre kan det definitivt bli.

Jag kan se lite potential i bitar av dessa spel, men överlag var de för mig inga Kinect-säljare, alls. Det ska till mer för att motivera en prislapp på närmare 1 500 svenska kronor.

Rickard Olsson

Omåttlig dyrkare av esport. Spelar mycket PC och klämmer även in blandat på PS4 när tid finns. Anser att The Last Guardian är universums bästa spel någonsin, för… Trico <3

Kommentarer