Nutopia

F1 2010 – krossade drömmar


Då jag råkade nämna att jag genuint älskade sporten Formel 1 föll det på min lott att recensera det nya Formel 1-spelet. Så jag körde in spelet i Xboxen, satte mig ned i fåtöljen och återupptog mina drömmar om att bli en Formel 1-förare. Det gick sådär.
Stor energi i spelet har lagts på att skapa en känsla som påminner oss om både team och banor. Jag gillar verkligen introduktionen man får och det är otroligt häftigt då man får ge sin första intervju i spelet. Ett annat plus är att jag verkligen kan köra banan i Monte Carlo eller Monza utan problem eftersom jag har år av erfarenhet av att ha sett lopp på dessa banor. Det är dessutom en oerhört härlig känsla då man lyckas att kämpa sig förbi en motståndare som man har följt under flera år på TV. De känslorna är vad jag som spelare borde få ut ur ett F1-spel: att verkligen känna mig som en racerförare som blåser fram i högt tempo.

Tyvärr är det väldigt sällan som jag får uppleva det. Spelet är definitivt inte något för den ovane racerföraren. Med spel som Blur och Split/Second som verkligen bjuder in nybörjare gör F1 2010 raka motsatsen. Den tvingar föraren att starta längst ned i botten och kämpa sig uppåt. Du måste ha tråkigt, innan du får ha kul. Det är inte särskilt uppmuntrande. När inte heller några konkreta tips ges på hur man blir en bättre förare, utan bara får åka varv efter varv och ständigt se sig omkörd, så är det inte kul. Inte blir det bättre när du dessutom ska genomlida både träning och kvalificering innan själva loppet.
Det här problemet hade varit lätt åtgärdat. Ta bort den dumma begränsningen att man måste spela som nybörjare och bygga en karriär. Låt spelaren istället få välja vilket stall den ska spela. Är man bra kan man välja en förare i ett dåligt stall och få en rejäl utmaning. Är du dålig väljer du ett av de bra stallen och därmed kan du istället bara ha kul och få känna dig som en riktig racerförare. I min mening borde det här ha varit svårighetsgraden, för då hade även de sämre spelarna kunnat få känna sig som riktiga Formel 1-förare.

För att summera spelet så kittlas endast min drömmar om att bli Formel 1-förare som hastigast. I det långa loppet påminner spelet mig mest om varför jag inte är det. Tyvärr. Hur mycket jag än vill gilla spelet på grund av mitt Formel 1-intresse, gör spelet det väldigt svårt för mig.
Betyg: 2 av 5.

Robert Jonsson

Robert Jonsson är en svensk rollspelsdesigner som bland annat skrivit skräckspelet Bortom: Lögnens slöja och science fiction-spelet Leviathan. Han kallar sig ibland för Nate Traveller, är en stor achievementjunkie och driver spelpodden Spel 223.

Kommentarer