Nutopia

Nya detaljer för Gears of War 3 online

Vi fick precis veta att Gears of War 3 försenas ganska kraftigt och släpps först under hösten/vintern 2011. Det rörde sannerligen om känslorna hos många, så för att mildra humöret hos Gears-communityn valde man att gå ut med en rad detaljer kring flerspelarläget i Gears 3. Och här händer det grejer!

Förutom det självklara som nya banor, vilka Epic byggt upp efter olika strategier, inför man en rad nya spellägen. Warzone och Execution kvarstår som de är, men för att förenkla för nya spelare som inte alltid är lika säkra på taktiken och oftast dör först, så finns nu klassiska Team Deathmatch där man har mer än bara ett liv och spelaren får spawna (återuppstå för er som inte hänger med i termerna) upprepade gånger. Liven är dock begränsade så till slut krymper lagen en efter en tills den sista har skjutits av det motsatta laget. Territories, eller Annex och King of the Hill, återvänder i en blandad variant där man fortfarande slåss om ringar och poängen de ger. Vidare får vi också spela Capture the Leader där man istället för att kötta motståndarlagets ledare som i Guardian ska fånga densamme. Ledaren i varje lag får lite speciella egenskaper som ska förhindra att man bara sitter och trycker i något hörn spelrundorna igenom.

I vapenväg får vi också en hel del nytt. Det blir avsågade hagelgevär för extrem närstrid och den gamla Pendulum-Lancern, Retro Lancer, gör debut med bajonett framtill istället för motorsåg. Den gamla Lancern finns dock kvar. Krypskyttegeväret uppgraderas också och kallas One Shot. Oerhört kraftfullt och kräver låsning på målet med hjälp av lasersikte. Ett annat nytt inslag är The Digger. Ett vapen som borrar ned en projektil i marken som sedan tunnlar sig fram en bit innan den exploderar och skadar alla i sin närhet. Den kan även användas direkt på en spelare, då äter den sig upp genom motståndarens kropp och exploderar i halshöjd. Trevligt. Videon nedan avslöjar dessutom en ny tac/com där vi ser mycket mer av spelarna.

Men det kanske viktigast av allt, det alla väntat på, är användandet av DEDIKERADE SERVRAR! Äntligen. Detta kommer förhoppningsvis att balansera alla de orättvisor som host-systemet innebar, där en spelare på vars Xbox 360 matchen spelades hade ett klart övertag. Och förbättra matchmaking överlag, så klart, med kortare väntetider. Epic vill också få spelare att prova på så många spellägen som möjligt. Det blir lätt att man fastnar för några och ständigt matar dessa, så för att motverka detta låser man upp saker som uppmuntrar till att bredda vyerna och spela annat. Till detta kastar Epic in olika varianter av karaktärerna i spelet, så istället för låsa upp någon liten detalj kan man spela fram helt andra versioner, som Cole i Trashball-dräkt.

Och som plåster på såren, för det sena lanseringsdatumet, kommer Epic att ge oss en öppen beta någon gång tidigt 2011. Detta, spelarnas feedback, tillsammans med den extra tiden ger utvecklarna ett gyllene läge att putsa än mer på titeln. Bra förvisso, men det är långt till julen nästa år!

Rickard Olsson

Omåttlig dyrkare av esport. Spelar mycket PC och klämmer även in blandat på PS4 när tid finns. Anser att The Last Guardian är universums bästa spel någonsin, för... Trico <3

Kommentarer