Nutopia

F1 2010 – krossade drömmar

Då jag råkade nämna att jag genuint älskade sporten Formel 1 föll det på min lott att recensera det nya Formel 1-spelet. Så jag körde in spelet i Xboxen, satte mig ned i fåtöljen och återupptog mina drömmar om att bli en Formel 1-förare. Det gick sådär.

Stor energi i spelet har lagts på att skapa en känsla som påminner oss om både team och banor. Jag gillar verkligen introduktionen man får och det är otroligt häftigt då man får ge sin första intervju i spelet. Ett annat plus är att jag verkligen kan köra banan i Monte Carlo eller Monza utan problem eftersom jag har år av erfarenhet av att ha sett lopp på dessa banor. Det är dessutom en oerhört härlig känsla då man lyckas att kämpa sig förbi en motståndare som man har följt under flera år på TV. De känslorna är vad jag som spelare borde få ut ur ett F1-spel: att verkligen känna mig som en racerförare som blåser fram i högt tempo.

Tyvärr är det väldigt sällan som jag får uppleva det. Spelet är definitivt inte något för den ovane racerföraren. Med spel som Blur och Split/Second som verkligen bjuder in nybörjare gör F1 2010 raka motsatsen. Den tvingar föraren att starta längst ned i botten och kämpa sig uppåt. Du måste ha tråkigt, innan du får ha kul. Det är inte särskilt uppmuntrande. När inte heller några konkreta tips ges på hur man blir en bättre förare, utan bara får åka varv efter varv och ständigt se sig omkörd, så är det inte kul. Inte blir det bättre när du dessutom ska genomlida både träning och kvalificering innan själva loppet.

Det här problemet hade varit lätt åtgärdat. Ta bort den dumma begränsningen att man måste spela som nybörjare och bygga en karriär. Låt spelaren istället få välja vilket stall den ska spela. Är man bra kan man välja en förare i ett dåligt stall och få en rejäl utmaning. Är du dålig väljer du ett av de bra stallen och därmed kan du istället bara ha kul och få känna dig som en riktig racerförare. I min mening borde det här ha varit svårighetsgraden, för då hade även de sämre spelarna kunnat få känna sig som riktiga Formel 1-förare.

För att summera spelet så kittlas endast min drömmar om att bli Formel 1-förare som hastigast. I det långa loppet påminner spelet mig mest om varför jag inte är det. Tyvärr. Hur mycket jag än vill gilla spelet på grund av mitt Formel 1-intresse, gör spelet det väldigt svårt för mig.

Betyg: 2 av 5.

Robert Jonsson

Robert Jonsson är en svensk rollspelsdesigner som bland annat skrivit skräckspelet Bortom: Lögnens slöja och science fiction-spelet Leviathan. Han kallar sig ibland för Nate Traveller, är en stor achievementjunkie och driver spelpodden Spel 223.

Kommentarer

  • besviken på dig!!!

    Om man har rätt inställnigar på innan loppet och allt, även om man kör för ett mindre bra stall, så lyckas man vinna andra säsgongen med Toro Rosso, så går det!!!! ge inte upp bara min poäng, eller innan det, kval och träning är ganska ett måste, speciellt kvalet så man har en bättre chans att vinna!! Så sluta vara så lar och skippa det! Kör allt!

  • besviken på dig!!!

    just det, min poäng blir 4,5/5

  • Givetvis går det att göra. Precis som man kan spela Dragonforce på högsta svårighetsgraden utan att missa en not. Problemet är att det tar en massa tid att nå dit. Det är med andra ord endast de som är tillräckligt bra som får känna sig den stämning som spelet är tänkt att skapa hos spelaren.

    Jag kan träna i flera veckor på det varje dag och sakta förbättra mig, men varför skulle jag vilja göra det när spel som Blur och Split/Second ger mig det jag vill ha direkt – och samtidigt som det ständigt utmanar mig under spelets gång? Det gör exakt samma sak som du föreslår för F1. Enda skillnaden är att jag får ha roligt från början också.

  • Knappen

    Man behöver ju faktiskt inte köra karriärläget om man är såpass dålig på racingspel. Finns ju Quick game läge där man kan välja toppteamen redan från början. Och det finns ju även många hjälpmedel för nybörjare, bland annat ”dynamic racing line” som visar bra spårval i kurvor.

  • Knappen

    4/5 toasts från mig. dels pga att det finns en del buggar i spelet. Annars ett grymt spel. Onlineläget är bra men även det skulle kunna förbättras på vissa områden.

  • ”Dynamic racing line” är ett steg i rätt riktning för att göra det mer åtkomligt, så det är bra. Men det är också standard numera. Vad är nästa steg som gör det mer åtkomligt? Var finns det där som gör det snabbt och enkelt att komma in? Jämför spelet med Blur och Split/Second så förstår du vad jag menar om lättåtkomlighet. :)

  • Fernis

    Spelade F1 för första gången igår och jag blev helt lyrisk eftersom jag gilar utmaningar så ger detta spelet mig allt. Gillar idén att börja som en sopa i ett dåligt stall å sedan bygga sin karriär. Jag å mina polare kommer att sitta många timmar framför tv å spela framöver nu tur att vintern är lång=)