Framgångssagan App Store bara fortsätter att växa så det knakar. Nya appar väller in dagligen i en alldeles oöverskådlig mängd, och snart kommer en av dessa att vara Wisp från svenska Triolith Entertainment.
Konceptet är enkelt. Vi ska guida en liten älva genom trolska labyrinter, samla diamanter, undvika fiender och hitta ut.
Idén som sådan är det inget fel på, men jag är inte särskilt förtjust i utförandet eftersom den lilla flygande tjejen i spelet fått formen av en simpel ljusboll. Lägg därtill att man måste vinkla iPhonen åt höger och vänster för att styra älvan åt respektive håll. Det blir snabbt avigt, särskilt eftersom man spelar med luren upprätt, och kontrollmetoden är föga övertygande när situationerna blir tajta och hetsiga.
Dock är ganska stämningsfullt ändå, med sagolika detaljer och musik. Utnyttjandet av olika element som eld, is och sten gör det även lite mer varierat eftersom vissa passager kan te sig lite mer pussellika. Men i slutändan är det kontrollen som förstör det för mig.
Jag vill inte sitta och vrida och vända hela tiden för att över huvud taget ta mig framåt. Skärmen är det instrument som talar om för spelaren vad som händer, därför är det såväl oergonomiskt som irriterande att ständigt behöva kränga luren fram och tillbaka.
För er som står ut med det är Wisp ett klart godkänt spel i sin kategori, men personligen vänder jag ganska snabbt blickarna åt något annat.