- Produkten skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året.
- Produkten skall representera den tid vi lever i.
- Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.
HUI anser att VR prickar in alla tre, och motiverar utdelningen av den ärade titeln på följande sätt:
Vi lever i den digitala tidsåldern med ständigt ny teknik samtidigt som vi lever i ett upplevelsesamhälle där vi förväntar oss mervärden och förstärkta upplevelser i de flesta situationer. VR-tekniken tar fasta på dessa två trender i kombination. VR-glasögonen som symbol för den nya VR-tekniken och jakten på upplevelser har fått sitt genombrott i år och efterfrågan ökar. Barn som vuxen låter sig förflyttas ut ur hemmet och rakt in i den virtuella verkligheten.
Tycka vad man vill om deras beslut, men det går samtidigt inte att neka till att VR skjutit fram sin position på marknaden betänkligt under årets gång. Naturskyddsföreningen, av alla instanser, utmanar dock Utredningsinstitutet med Natural Reality, som går att skåda i filmen nedan.
Vad är din julklapp för året?
Via HUI.