Vi spelar Super Mario 3D Land

Share This Post


Om ett spel ska klassas som flaggskeppet för Nintendo 3DS så får det givetvis vara Super Mario 3D Land. Äntligen ett nytt, riktigt Mario-spel. Men hur bra är det egentligen, hur länge kan Nintendo fortsätta köra samma hittills vinnande koncept innan vindarna vänder?
Ett par timmar och ett tiotal banor in i spelet är jag inte övertygad, inte bara av spelet, utan av 3D-tekniken i sin helhet. För om inte Nintendos egna ess kan motivera det, så vad kan?
Men vi börjar med spelet. Banorna är oftast små och lagom korta. Man har tagit fasta på formatet och sett till att det fungerar lika bra i kortare som i längre pass. Layoutmässigt påminner de mycket om de typiska banorna som introducerades i Super Mario 64 med mycket färger och inte sällan byggda på höjden.
Nintendo har även tagit till vara på historien och implementerat både musik och grafik från tidigare spel på ett smart sätt. En hel del känns igen och det är ganska så trevligt att nynna med till de gamla tonerna från förr samtidigt som man navigerar de flygande bosskeppen i tvättbjörnsdräkt.
Men sedan börjar det knaka lite i fogarna. Spelets höga produktionsvärde till trots så saknar jag något, svårt att sätta fingret på exakt vad det skulle vara, men det känns lite väl banalt emellanåt. Jag är inget fan av kameran som ibland visar på tok för snäv vinkel, och med ytterst begränsade möjligheter att påverka densamme känner man sig än mer instängd.
Detta leder mig föga osökt in på kontrollen där Nintendo nu av någon anledning återgått till att man konstant behöver hålla ned en knapp för att springa, annars går Mario. Sådant trodde jag var en ytterst utdöd företeelse i spel numera. Man vill ju alltid springa, så varför inte göra det tvärtom i så fall? Eller varför inte bara nyttja den analoga spaken till det den är till för?!
Knepigt val av Nintendo. Finns det någon mer motiverad anledning till beslutet så har jag inte hittat den än.
Och så var det ju det här med 3D. På eller av? Jag kan direkt säga att jag gärna vill spela med effekten påslagen, men det slutar alltid med att jag stänger av den. Den känns helt enkelt bara onödig, och så blir det skönare för ögonen. Visst har jag snubblat över ett par små detaljer som sticker ut i 3D, men knappast avgörande sådana.
När inte ens Super Mario 3D Land, som det ser ut nu, kan propagera för 3D-effekten på ett vettigt sätt så vet jag inte riktigt vad som ska kunna det. Kul bonus för de som vill, antar jag.
http://youtu.be/qaiv-Br1PgE
Se inte det här som en fullskalig genomgång av spelet. Jag har endast suttit med första halvan som sagt så det finns gott om yta kvar att upptäcka, men så bör ju givetvis ett spel helst trollbinda från start om det ska hålla.
Jag kommer självklart att spela vidare, men det är ändå så att jag redan nu börjar snegla åt andra titlar som slåss om min tid. Bra plattform, men långt ifrån Nintendos bästa.

Related Posts

Saker att tänka på när du skaffar katt

Att skaffa en katt är en spännande och givande...

Hur fungerar Zimpler?

Zimpler är en svensk betaltjänst som tillåter spelare att...

Malwarebytes Anti-Malware för Windows

Malwarebytes är en anti-malware programvara som erbjuder en gratis...

Apache OpenOffice för Windows

Apache OpenOffice är en kraftfull och gratis programvarusvit för...

FileZilla for Windows

FileZilla är ett kostnadsfritt och öppet källkodsverktyg för FTP...

OptiFine för Minecraft

Minecraft är ett populärt sandbox-spel, som tagit spelvärlden med...