Som alla andra iPhone-spel bygger Hook Champ på enkelhet, och precis som alla andra behöver då även det här spelet något slags berusningsmedel i spelmekaniken. Som titeln antyder har vi alltså att göra med det numera så tilltalande haklassot, om man får översätta fritt.
Du är en troféjägare som jagar skatter i underjordiska grottsystem och ditt primära redskap är denna svingvänliga harpun. Varje bana inleds med att man börjar vid skatten och ska sedan ta sig ut. Att gå tar alldeles för lång tid, så givetvis måste man svinga sig likt Tarzan för att över huvud taget komma någonstans. Tur då att det är mycket roligare så.
På vägen ut ska man även samla på sig mynt och andra små värdesaker, men det finns självklart en hake. Man är jagad. I varje grotta huserar ett svart klotformat spökmonster som mer än gärna sätter tänderna i äventyrslystna skattsökare. Därför gäller det att hela tiden vara i rörelse, och man har aldrig tid till att söka igenom de alternativa vägarna man missar på sin flykt ut från varje bana. Till ens hjälp finns diverse föremål som hagelgevär och raketstövlar, samt att änterhaken går att uppgradera både i längd och smidighet. Något som dock kostar av skatterna man samlar.
Det är trots förutsättningarna ett väldigt enkelt spel. Allt handlar om att tajma svingandet rätt för högsta möjligaste fart genom grottorna, men samtidigt är spelet åtminstone inledningsvis ganska generöst med tiden, så man behöver inte svettas i onödan. Vet dock att det blir svårare, och även om det kanske är lite väl kort så bjuder de extra bonusbanorna på utmaning som heter duga.
Hook Champ är ett mysigt tidsfördriv i klassiskt pixelsnitt och kan inget annat än rekommenderas för nostalgiska plattformsrävar.
Betyg: 4 av 5