Denna artikel presenteras i samarbete med en av våra partners.
Sverige och Danmark är två stormarkter inom esporten. De bägge länderna har inte bara den högsta andelen professionella esportare i världen, utan vi skandinaver tillhör också de allra mest hängivna fansen – och vi spenderar ivrigt pengar på sporten. Trots att såväl vårt land som grannlandet i sydväst är relativt små till ytan, är dessa marknader de andra och tredje största marknaderna för esport i hela Europa, endast slagna av det stora landet i öst. Detta enligt en ny rapport från PayPal och analysföretaget Superdata.
Den svenska marknaden har enligt rapporten ett värde som uppgår till 258 miljoner kronor. Danskarnas konsumtion av esport beräknas uppgå till 183 miljoner kronor. Finland placerar sig inte särskilt långt efter Sverige och Danmark, utan placerar sig som sjua på listan med en total konsumtion på 116,5 miljoner kronor. Norge rankas tia med 66,5 miljoner kronor. Dessa siffror kan med fördel jämföras med den allra största europeiska marknaden (den ryska), vilken uppgår till 316 miljoner kronor.
Ovanstående siffror baseras på försäljning av biljetter och produkter relaterade till esport, samt sponsoravatal och varumärkesprofilering. Försäljning av dator- och tv-spel är i denna beräkning exkluderade.
Den europeiska marknaden för esport beräknas nå sin topp 2019, vad gäller antalet spelare och åskådare, men den svenska marknaden kommer enligt rapporten fortsätta växa i en snabb takt. Rapportförfattarna förutspår att vi svenskar kommer spendera hisnande 350 miljoner kronor på esport fram till slutet av det nästkommande året.
Så många som 20 procent av svenskarna tittar på esport via internetbaserade plattformar som YouTube och Twitter. Detta är fyra gånger fler än genomsnittet bland européer. En bidragande anledning till det stora intresset tros vara svenska framgångar i populära spel som CS:GO. Sverige har även historiskt sett varit duktiga på Counter-Strike, och när svenska landslaget i november 2017 deltog i VM i CS i Sydkorea tog många svenska fans möjligheten att följa laget via diverse streamingtjänster med fokus på esport.
Svenskarnas välkända intresse för traditionell sportsbetting på fotboll och andra sporter har de nya generationerna översatt till ett brinnande intresse för esport betting. Detta har lett till att betting på esport idag är en av de produkter inom onlinebetting som är allra mest hajpad. För äldre generationer kan det kännas lite främmande att satsa pengar på individer och lag som gör upp i datorspel, men för dagens ungdomar är detta fullt naturligt. Detta gör att framtiden för esporten som såväl sport som spelform ser väldigt ljus ut!