Rubriken låter negativ men det har inte så mycket med spelet att göra, utan snarare formatet. För trots namnet lanserar Crescent Moon sitt Pocket RPG till iPad först, en magisk pryl som dessvärre (eller kanske lyckligtvis) inte passar i någon av mina fickor. En iPhone-version är på gång för övrigt, troligtvis får du den på köpet i och med att appen blir universal i en uppdatering, men det återstår att se.
Någon timme med Pocket RPG har dock get mersmak, även om jag inte direkt fick det spel jag väntat mig. RPG-biten i det här spelet är så gott som obefintlig, det här är ett hack n’ slash som sneglat en del på Diablo-klonen Torchlight, men struntat i allt vad story heter. Nåja, kanske inte riktigt allt, men i slutändan handlar det bara om att hacka sig från A till B, ibland via C.
Där Pocket RPG skiljer sig är dock slumpfaktorn. Varje gång du startar en bana (från en karta för övrigt, ingen by eller uppdrag från personer i spelet alltså) slumpas nämligen dess innehåll, var monster är och så vidare. Det gör spelet synnerligen omspelbart. Troligtvis är det viljan att göra spelet än mer lätt att ta upp som utvecklaren bestämt sig för att du inte får med dig några vapen eller föremål mellan uppdragen, istället levlar du upp kunskaper i olika vapen och då kan du hitta dem i kistor och dylikt.
Jag avslutar med förhoppningen att Pocket RPG växer och vidareutvecklas, vilket känns troligt med tanke på att Crescent Moon tagit väl hand om Morrowind-kopian Aralon. Pocket RPG är ett spel jag gladeligen skulle betala en extra slant för lite fler klasser att spela, just nu känns de tunna, samt för möjligheten att byta utseende på karaktärerna. När de ändå är igång får de gärna överväga en grafikpatch som tonar ned cartoon-känslan, men jag antar att jag får fortsätta leva med den.
Pocket RPG kostar 22 kr och rekommenderas till alla som gillar att hacka och slasha lite då och då.