Nutopia

Tänk om: Nintendo slutade tillverka hårdvara

De senaste månaderna har inte varit snälla mot Nintendo, speljätten som har ägt mobilt spelande sedan Game Boy släpptes, och som tog ett järngrepp om casual-spelarna med Wii. Spelbranschen är ofta rätt seg i vändningarna, men med Apples intåg och med appekonomins frammarsch så ändrades allt. Något så dumt som Nintendo-investerare som skriker efter mobilspel från den stolta japanska speljätten hade väl ingen kunnat vänta sig?

Så låt oss leka en liten tankelek där Nintendo 3DS aldrig tar ordentlig fart, och Wii U floppar hårt – kvar återstår, ja vad?

Som ni kanske minns, eller åtminstone har läst, så kastade Sega in hårdvaruhandduken efter (utmärkta) konsolen Dreamcast inte kunde nå upp i samma framgångar som konkurrenterna PlayStation 2, Xbox och rentav GameCube skulle röna. Sega bestämde sig för att ge upp och göra spel till alla format, något vi sett en hel del av genom åren.

Vad händer om Nintendo gör samma sak?

  • Gamla Nintendo-klassiker toppar App Store i omgångar, överprisade men helt enkelt bra nog – och i de fall de faktiskt inte är bra nog så räddar nostalgiska 80-talister dess framgångar.
  • The Legend of Zelda rebootar i episk HD och säljer tokbra till nästa generations konsoler.
  • Animal Crossing gör intåg på Facebook (eller vad för socialt nätverk som är skiten modell större) och visar Zynga med flera hur man faktiskt gör sociala spel med myspys.
  • Shigeru Miyamoto hittar på nya spännande koncept vilka resulterar i inkomstbringande tillbehör till konsolerna, för att inte tala om vilka innovativa spel hans team kläcker ur sig till tryckskärmar och Kinect.
  • Nintendo Arcade släpps till PC via Steam, säljer retrospel för struntsummor.

Det råder inget tvivel om att Nintendo är en spelutgivare av rang, men oerhört låg lägstanivå. Vad som däremot gör att listan på tänkbara framgångar här ovan känns lite osäker är att företaget alltid jobbat med egen hårdvara. Det betyder att Nintendo haft full insyn i vad de har att arbeta med, och att de kunnat forma funktionalitet från företagets egna spelidéer, inte sällan plockade från Shigeru Miyamotos hjärna. Lämnar de hårdvaruverksamheten och börjar jobba med nästa generations konsoler, PC och Mac samt mobila enheter, då har de inte den insynen längre. Nintendo nedgraderas till ytterligare en spelutvecklare, tveklöst snabbt en av de största och mest inkomstbringande, men utan sin hårdvarutekniska fördel. Kan företaget klara av övergången, och kan de fortsätta skapa fantastiska spelupplevelser till andras format?

Eller betänk detta: The Legend of Zelda powered by Unreal Engine.

Vänta, det lät ju inte så dumt alls!

Thord D. Hedengren

Spelveteran som tidigare startat såväl TVspel.nu som Kong och Spelbloggen. Numera författare, journalist, entreprenör, och VD på webbyrå – bland mycket annat!

Kommentarer