Nutopia

Mortal Kombat är en lyckad omstart

Genom åren så har Mortal Kombat-serien fått ta mycket spott och spe, främst från speljournalister. Jag undrar om det faktiskt bottnar i originalfajten, MK mot Street Fighter II, och viljan att bibehålla ordningen? För nej, varken Mortal Kombat eller dess två första uppföljare höll samma klass när det gäller kontroll och spelkänsla. Det betyder dock inte att de var dåliga, tvärtom var de som alla bra slagsmålsspel från den tiden: frustrerande svåra, aningen obalanserade, och bäst om man spelade med en kompis.

Och just det, Mortal Kombat var fullt av blod och övervåld, presenterat med svart humor och mystisk mytologi.

Jag gillade det.

I och med 3D-spelens intåg gick det utför, men många verkar ha missat att Midway vände skutan med Mortal Kombat: Dark Alliance, ett utmärkt spel förfinat med uppföljaren Deception. Detta hade även ett storyläge som fick fansen att grotta ned sig ytterligare. Nu är vi på PS2- och Xbox-tiden för övrigt. Ytterligare ett spel, med undertiteln Armageddon, skulle släppas (då även till Wii) och ärligt talat är det en blek historia i jämförelse med Deception, men helt okej.

Minimala spoilers följer för övrigt. Har du startar storyläget så är det lugnt, annars ska du kanske göra det. Du är varnad.

Det är i slutet av Armageddon som storyläget i det första riktiga (jag räknar inte Mortal Kombat vs. DC Universe) MK-spelet till HD-konsolerna tar avstamp. Raiden, åskguden som ska hjälpa människorna vinna turneringen så att Outworlds kejsare Shao Kahn inte tar över världen, ser Armageddon i en vision.

Det är briljant!

Vi är tillbaka där vi började, i första Mortal Kombat (fast med fler karaktärer så klart), och leds från fajt till fajt med hyfsat skriptade mellansekvenser som håller dem samman. Tempot är högt, storyn nördigt b-filmsbetonad, och fansen måste älska det.

Spelet? Det är rått och våldsamt, avslutningarna grymmare än någonsin samt i HD. Man har nästan, i steget till HD, tappat lite av den där svarta humorn, men plötsligt finner jag mig själv skratta rått åt hur absurt galet blodigt extremt det är, och så känns det bra igen.

Spelutvecklare som funderar på att göra en reboot på sin spelserie ska studera det nionde (!) Mortal Kombat-spelet, som lämpligt nog bara heter just Mortal Kombat, väldigt noga.

Frågan är, vart tar utvecklarna Netherrealms (sprungna ur spillrorna av konkade Midway, MK ges ut av WB Games för övrigt) serien efter det här? För det blir en uppföljare, ingen kan förneka kvalitén som genomsyrar det här spelet, och serien på sistone. Inte ens den mest extrema Street Fighter-puristen kan förneka att det här är ett bra spel.

Men det hjälper om man gillar blod och övervåld, förstås.

Thord D. Hedengren

Spelveteran som tidigare startat såväl TVspel.nu som Kong och Spelbloggen. Numera författare, journalist, entreprenör, och VD på webbyrå – bland mycket annat!

Kommentarer