Nutopia

Dragonball: Raging Blast 2 – främst för fansen

För mig började allt med Street Fighter II till SNES. Det var det första fajtingspelet som verkligen fastnade hos mig. Sedan dess jämförs alla andra fajtingspel mot det – på både gott och ont. Dragon Ball Raging Blast 2 når inte den ribban, men erbjuder trots det oväntad spelglädje.

Det absolut största problemet jag har med Dragonball Raging Blast 2 är spelkontrollen. Den är inte helt intuitiv. Man har försökt åtgärda problemet med ett rätt omfattande hjälpavsnitt, men tyvärr är den inte särskilt hjälpsam. Ofta blir det oklart vad man ska göra och man måste in i menyer och leta efter rätt knappkombination.

Intrycket förbättras inte heller av att knapptryckningarna inte får resultat, eftersom spelet fortfarande utför någon kvarvarande effekt från en tidigare knappkombination. Man får då vänta snällt på att den ska bli klar. Pauserna är sällan längre än någon sekund, men det är nog för att flytet ska brytas. Spelkontrollen skulle med andra ord kunna förbättras rejält.

Vad som däremot är intressant är att se hur banorna är uppbyggda. De är nämligen inte helt linjära. Tvärtom, olika vägar öppnar sig allt eftersom man spelar och man får välja vilken väg man föredrar. Vill du spela färre matcher och är duktig tar du en genväg och möter extremt svåra fiender, annars väljer du fler men lättare. Behövs det sägas att jag inte tillhör den första gruppen?

Ett annat roligt plus är att du under spelets gång låser upp ett flertal olika saker, som till exempel attacker och kostymer till karaktärer. Sådana detaljer får en att vilja spela vidare och uppmuntrar till att utforska så mycket som möjligt av spelet.

Är du ett fan av Dragonball känner du igen de olika karaktärerna. Jag är det inte så för mig blir de flesta rätt ansiktslösa. Det finns inget utrymme att utveckla personligheterna alls i spelet, eftersom striderna står i fokus. Man räknar istället kallt med att du redan känner till dem. I så fall fungerar karaktärerna mycket bättre för dig.

Det är dels det, dels den dåliga spelkontrollen som gör att spelet inte helt gör ett bra intryck på mig. I ett fajtingspel klarar jag mig utan intressanta karaktärer och story, men dålig spelkontroll är svårare att förlåta. Får blott omnämnandet av Dragonball dig däremot att le, så har du nog mer överseende än mig och då kan jag rekommendera spelet för dig.

Betyg: 2 av 5.

Robert Jonsson

Robert Jonsson är en svensk rollspelsdesigner som bland annat skrivit skräckspelet Bortom: Lögnens slöja och science fiction-spelet Leviathan. Han kallar sig ibland för Nate Traveller, är en stor achievementjunkie och driver spelpodden Spel 223.

Kommentarer