Nutopia

Alien Breed: Impact blir kanske vad Evolution skulle varit

Jag var ganska pepp på Alien Breed Evolution när det utannonserades till Xbox Live Arcade, gammal Amiga-spelare som jag är (bland annat). Tyvärr visade sig spelet inte vara någon direkt höjdare, tveksam kontroll och oengagerande upplägg. Visst, en massa utomjordingar att röja ur vägen, keycards och låsta dörrar, men det satt helt enkelt inget vidare.

Som tur är så ter sig Alien Breed: Impact bättre.

När Alien Breed Evolution letar sig till PC, via Steam förstås, så är det aningen uppgraderat. Demoversionen, som finns ute nu, ger oss ett prologuppdrag som är modellerat från första banan i Evolution till Xbox 360, men det känns ändå lite bättre.

Kanske är det kontrollen, som förvisso fortfarande inte är riktigt hundra, som gör det. WASD-styrning i kombination med musstyrt sikte fungerar ganska bra i fågelperspektiv, även om det är lite sladdrigt här med. Att trampa sig igenom mörkret och mörsa Starship Troopers-inspirerande inkräktare i det krisdrabbade skeppet känns lite bättre, lite grymmare, lite mer rätt här.

En kvart senare står jag – Conrad – i hissen, just undkommen en överdimensionerad skalbagge som mer än gärna skulle vilja tugga på mig. Enspelarkampanjen är inte grejen med Alien Breed: Impact, det ska spelas med vänner, men det är inte utan att jag vill ge den en chans. Bara det är ett bra tecken, för att spela actionlir tillsammans kräver ju som bekant inte så mycket för att bli bra.

Köpknappen – i skrivande stund med 10% rabatt på de €14,99 (cirka 145 kr) man ämnar ta för spelet när det släpps den 3 juni – är lockande trots allt.

Thord D. Hedengren

Spelveteran som tidigare startat såväl TVspel.nu som Kong och Spelbloggen. Numera författare, journalist, entreprenör, och VD på webbyrå – bland mycket annat!

Kommentarer