Arkiv för Todd Howard

14 februari

Därför kan du se Morrowind från Skyrim

Thord D. Hedengren

Kommer ni ihåg det där om att man kan se delar av Morrowind och Cyrodiil i The Elder Scrolls V: Skyrim? Bethesdas Todd Howard har förklarat varför, till Kotaku:

The reason they are there – and I will not say if we are or are not using them in the future – is when we first built the landmass for Skyrim we knew we were going to have these tall mountains.
And what can you see see? We have views early in the project where you can see into the [neighbouring] province from the other game. We needed to have something [there].
It’s not high detail. If you walk there, from a distance it’s…yeah, the stuff is there. And the thinking is, maybe we’ll use it one day, but our larger worry was, I’m going to climb up on top of a mountain and look that way. What will I be able to see there? We try to cover all those angles as much as we can.

Så vad Howard säger är att landmassorna finns där för att du måste se något när du står på toppet av ett berg, men också att det finns möjlighet att använda områdena i framtiden. Tyvärr ska vi nog inte hoppas för mycket.

15 september

1

Bethesda kunde gjort spel på A Song of Ice and Fire

Thord D. Hedengren

A Song of Ice and Fire är bokserien av George R.R. Martin, som TV-serien A Game of Thrones är baserad på. Och Bethesda kunde gjort spel av den, avslöjar företagets Todd Howard enligt VG247. Problemet var att Bethesda hellre ville jobba med sin egen värld, alltså den i The Elder Scrolls, och därför tackade nej.
Vad får vi istället? Ett strategispel som inte direkt imponerat i presskommunikationen så här långt. Tänk istället: ett Oblivion-likt rollspel i Westeros…
Vilka fler fick erbjudande om att göra spel på Martins böcker tro?