Arkiv för OnLive

24 maj

Sony i samarbete med molnbaserad speltjänst

Rickard Olsson


Enligt sajten VG247, som presenterar det hela som ett rykte än så länge, kommer Sony den 4 juni på E3-mässan i Los Angeles att presentera ett samarbete med en molnbaserad speltjänst. Det finns inga detaljer att tillgå annat än att det rör sig om antingen Gaikai eller OnLive, något som skulle innebära att man framöver kommer kunna strömma spel till PlayStation-enheter.
Detta kan möjligen också kopplas samman till den hajp som vissa personer med insikt skapat på främst Twitter, där bland annat personal från de officiella PlayStation-bloggarna menat att det inte funnits någon bättre tid att skaffa PlayStation Plus, och det omedelbart.

By the way, if you don’t have a PS+ subscription, now is the time to get one. For real. Just get 3 months if you aren’t sure. Trust me.

Spännande!

29 augusti

Dit vi är på väg

Thord D. Hedengren


Det händer inte idag eller imorgon, eller ens om några månader. Men snart, snart blir det tydlilgare och mer verklighet.
Jag talar om Apples intåg i spelbranschen.
Förlåt. Jag menar Apples påverkan av spelbranschen, intåget är genomfört och det här är en aktör som kommer styra och dominera, trots att Steve Jobs inte längre är VD.
Microsoft vet det. Sony vet det. Till och med envisa Nintendo vet det. Dessa tre jättar kan anpassa sig, för det finns plats för dedikerade spelmaskiner, att tro något annat är naivt. (mer…)

8 oktober

4

Spelbranschens ekonomi del 1: överblick på spelbranschen

Martin Birkeldh

Spelbranschens Ekonomi är en serie i fyra delar skriven av gästbloggaren Martin Birkeldh. Martin som annars driver sajten aktiefokus.se ger oss här insikt i hur det egentligen fungerar bakom kulisserna i spelföretagens värld.


I varje bransch finns det en lång kedja mellan den som köper, kallad konsument och den som tillverkat och sålt produkten/tjänsten till konsumenten. Det traditionella sättet att se på spelbranschen är enligt följande kedja:
Konsument – Återförsäljare – Förläggare – Utvecklare – Underleverantör
Om vi börjar från vänster finner vi konsumenten. Kärt barn har många namn, och därför kallas spelkonsumenter bara för ”gamers”. Denna kundgrupp delas upp i två olika kategorier. Hardcore gamers som har fokus på lite tyngre spel (och Jolt cola men det hör inte hit) samt Casual gamers som lättast och lite elakt beskrivs som Wii-spelare. Skämt åsido, det är ofta sociala spel där man spelar tillsammans istället för över Xbox Live med ett headset skrikandes könsord åt 14-åriga britter. (mer…)