Avslutningen på Mass Effect-trilogin var en av årets mest efterlängtade saker inom spelvärlden. Hajpen verkade finnas överallt, även hos folk som inte spelat de två första spelen! Exemplar av spelet sköts ut i rymden och återfanns senare av fans då spelen landade på jorden. En del recensenter grumsade en del över att inte få stå först i ledet till spelen, men fansen älskade det. Allt såg ut att gå BioWares väg. Sen kom spelet och delade fanskaran itu. Hälften älskade spelet villkorslöst, den andra hälften skrek av ilska över hur spelet slutade. Reaktionerna var oerhört starka och Bioware tvingades lova fansen att de skulle förtydliga slutet, vilket för mig kändes oerhört oroande. Det är bra att lyssna på fansen, men det finns också en risk att man tappar sin egen ambition med spelet.
Tanken med Extended Cut var att försöka blidka raseriet samtidigt som Bioware lovade att man skulle behålla den konstnärliga visionen bakom det. Många trodde här att BioWare skulle förändra slutet, men pressmeddelandena var väldigt tydliga på den punkten: det handlade endast om att förtydliga visionen.
(mer…)