Arkiv för Activision Blizzard

19 maj

Diablo III: Guldbiljetterna som blev till sand

Jesper Bylund

Diablo 3Om du lever under en sten kanske du inte märkt det, men speltillverkaren Blizzard har äntligen släppt Diablo III. Spelet har redan sålt miljoner exemplar och haft de normala problemen med servrar som inte klarar lanseringen. Har du vänner som spelar spelet och är intresserad av att testa så har Blizzard packat med gästlicenser i varje förpackning. Gästlicenserna (guest pass) låter dig ladda ner och spela spelets första kapitel. Precis samma material som var tillgängligt på den tidigare betaversionen.
Detta fantastiska sätt att marknadsföra spelet har Blizzard (troligen deras IT-säkerhetsavdelning) misslyckats med totalt. Gästlicenserna ger dig nämligen tillgång till att spela spelet och se när dina vänner spelar, men av något skäl begränsar det dig till att bara kunna spela med andra människor som har gästlicenser. Så om du vill spela med vännen som gav dig gästlicensen får du helt enkelt köpa spelet. Skulle du uppgradera till den fullgoda versionen börjar du dessutom om från början i spelet.
(mer…)

6 december

Spelbranschens ekonomi del 3: temperaturen på datorspelsbranschen

Martin Birkeldh

Spelbranschens Ekonomi är en serie i fyra delar skriven av gästbloggaren Martin Birkeldh. Martin som annars driver sajten aktiefokus.se ger oss här insikt i hur det egentligen fungerar bakom kulisserna i spelföretagens värld.


Det finns en anledning till att datorspel är våldsamma. Det är en slags avspegling av den hårda verklighet där några få kammar hem storkovan. I förra delen såg vi hur man som spelutvecklare tjänar pengar, men att det är förläggaren tar den ekonomiska risken i kombination men tar även den egentliga uppsidan. (mer…)