Nutopia

Esport betting är här för att stanna

Denna artikel presenteras i samarbete med en av våra partners.

Esporten är sannolikt världens snabbast växande sport. Där de flesta andra sporter stagnerar och har svårt att locka en ny publik så ser esporten till att hela tiden växa och bli större, bättre och starkare. Under 2017 räknar man med att esporten har nått en publik på ungefär 385 miljoner människor, varav hälften tittar ofta på esport och den andra hälften bara kollar då och då, framförallt på de större matcherna. Det här kan jämföras med fotbollen som oftast räknas som världens största sport, där VM-finalen (som otvivelaktigt är den största enskilda idrottshändelsen i världen och bara sker vart fjärde år) sågs av 3,2 miljarder människor, medan ingen enskild VM-match kom upp i mer än cirka 10 % av det. 2017 slogs dessutom ett nytt rekord i antal besökande live på ett e-sport-evenemang, där 173 000 människor såg Intel Extreme Masters (med mästerskap i Counter-strike Global Offensive, League of Legends och Star Craft II), i Katowice, Polen. Det är hundratusen mer än det antal människor som samma år såg Super Bowl, den amerikanska fotbollens avslutande match där vilket lag som ska ta hem mästartiteln avgörs, live. Esport-fans är helt enkelt mer hängivna och kollar inte bara på de största matcherna utan konsumerar betydligt mer än så, vilket ger en mer trogen publik att växa med för esporten.

Esport-tittare är dessutom oftast yngre. Sporten är störst bland så kallade ”millennials”, det vill säga folk födda på 90- och 2000-talet. Det är folk som är uppvuxna med internet och spelkultur, som inte ser nån direkt skillnad mellan att jaga en boll på gräs eller på att jaga pixlar på en skärm. Prata med en äldre person om esport och det är nästan garanterat att hen inte kommer fatta hur mycket man behöver träna för att bli bra på Dota 2, Starcraft eller Counter-Strike. Eller för den delen hur mycket man kan tjäna som proffs. Det är klart att det inte är Zlatan-pengar i e-sporten – än. Men listan över folk som blivit miljonärer bakom skärmen och framför tangentbordet börjar bli lång. Sporten är dessutom på uppgång på alla fronter, både publikmässigt och ekonomiskt. 2016 låg den totala sponsringspengen på hisnande 0,7 miljarder dollar, motsvarande en bit över fem miljarder svenska kronor. Det är framförallt på sponsringen som utövarna tjänar pengar, cirka tre fjärdedelar av intäkterna för det genomsnittliga proffset kommer därifrån medan prispengar svarar för ungefär 15 %. Fram till 2020 räknar man med att sponsorintäkterna kommer mer än trefaldigas och ligga på 2,5 miljarder dollar. Så att det här är något som är på tillväxt råder det knappast någon tvekan om.

I takt med att det kommer mer publik och mer pengar in i sporten så ökar också antalet evenemang. Den senaste tiden har antalet evenemang ungefär tredubblats vart femte år. Om sporten lyckas klara av att behålla sin publik så finns det ingen anledning att tro på att det här ska förändras heller, utan det är snarare så att det är mer sannolikt att allt kommer växa ännu snabbare än så i framtiden. När något börjar nå popularitet och kommer över en viss tröskel så kommer det också bli en snöbollseffekt. Förr eller senare måste tidningar och reguljär-TV vakna upp och inse vilken marknad det här är och hur många människor som bryr sig om sporten. Det är idag nästan skrattretande att någon som tar en OS-medalj i en obskyr sport med få utövare får mer uppmärksamhet än de svenska e-sport-stjärnor som skördar framgång efter framgång i internationella tävlingar. Om man ska jämföra e-sporten med några andra fenomen de senaste åren ligger poker och Ultimate Fighting Championship/Mixed Martial Arts nära till hands. Dessa två var länge marginaliserade fenomen som sågs på med skepsis samtidigt som de sakta men säkert byggde upp en bas underifrån tills de inte längre kunde ignoreras, och numera är närmast folksporter.

Hur ser det då ut på marknaden för betting på e-sport?

Det är i dagsläget mycket blandat. Det har börjat poppa upp en hel del sajter som specialiserar sig helt på att betta på e-sport (se lista på esportbets.se), antingen med pengar eller i form av så kallad ”skin betting” där du satsar prylar i spelet (som du om du vill kan sälja för riktiga pengar sen eller själv använda när du spelar). Men också de aktörer som tidigare mest hållit på med sportbetting, casinospel och poker har börjat vakna och fatta att här finns en marknad. Rent krasst kan sägas att det märks att betting på esport inte är deras huvudsakliga sysselsättning. Ofta är dessa spel lite gömda på de stora aktörernas sidor och man får leta sig in till dem, och det är fortfarande si och så med vad och hur man kan spela på. Men, det är något som växer. Och i takt med att esporten som helhet växer, explosionsartat snabbt, så är det så klart så att det här inte är något som kommer kunna ignoreras eller behandlas styvmoderligt länge till. Där det finns pengar kommer det också finnas folk som vill tjäna pengar på olika sätt. Som helhet är det här något som är bra för sporten. Man bör omfamna bettingbolagen och, så länge man spelar med pengar man har råd att spela med, även se till att gå in och satsa en slant i samband med åtminstone de stora matcherna. För det är något som kommer driva ytterligare pengar och uppmärksamhet till den sport som man älskar, och dessutom tvingas spelbolagen att snabbare öka möjligheterna till spel på olika e-sport-evenemang. Det finns ingen anledning till att e-sport inte ska få samma plats som andra sporter, och heller ingen anledning till varför det inte ska vara lätt att spela odds på en CS- eller Dota 2-match.

Så, sammantaget ser allt med e-sport ljust ut. Antalet tittare ökar, antalet utövare ökar, pengarna i sporten ökar. Och allt ökar i en rasande takt. Det finns alltså ingen anledning att tro annat än att också esport-betting skulle vara här för att stanna, utan snarare tvärtom. Det är en arena vi kommer se mycket, mycket mer av i framtiden.