Arkiv för reklam

28 februari

Ninja Casino stäms av KO

Marco Hyyryläinen

Sedan årsskiftet har det varit fritt fram för casinon i Sverige att göra reklam överallt och det har ökat explosionsartat. Redan innan det tröttnade Konsumentombudsmannen (KO) och stämde Ninja Casino i december förra året.

KO vill att domstolen förbjuder bolaget att använda sig av påståenden som: ”Kan fylla kontot på fem minuter”, ”blixtsnabba utbetalningar”, ”Vinsten på banken inom fem minuter” och ”SPELA NU!” med flera.

KO i sin stämning mot Ninja Casino

Global Gaming som driver Ninja Casino svarade på stämningen med att den baseras på en inaktuell lag som ersattes vid årsskiftet. Genom det så anser företaget att det inte finns några belägg för prövning.

10 december

Årets färg är här!

Marco Hyyryläinen

Varje år utser Pantone (dom som ansvarar för färgsystemet Pantone Matching System) årets färg. Lite som en reklamgrej för att få folk att komma ihåg att dom finns.

Årets färg blev ”Living Coral” som ska få en att tänka på korallreven. 

31 mars

Nya iPad Pro-reklamfilmer från Apple

Thord D. Hedengren

Apple fortsätter vara smått putslustiga med sina reklamfilmer för iPad Pro. Först ut är det pluggandet som är i fokus:

Rätt så väntat, inte sant, och inte så långt ifrån vad de gjort tidigare.
Vidare, batteritiden:

Och slutligen, portabiliteten:

Du hittar de tidigare reklamfilmerna här och här.

5 mars

Anteckningar i fokus i Apples nya iPad Pro-filmer

Thord D. Hedengren

Apple fortsätter att använda Twitter i de tre nya, korta, reklamfilmerna för iPad Pro. Lika lättsamt som de tidigare, vilket alltid är trevligt att se, men det är ju lite på gränsen till fånigt.
Först ut är just anteckningar:

(mer…)

18 februari

Apple skojar till det med nya reklamfilmer för iPad Pro

Thord D. Hedengren

Det är inte utan att de nya korta reklamfilmerna för iPad Pro för tankarna till Mac vs. PC-kampanjen Apple gjorde för, ja, rätt länge sedan. Alla har tweets som grund och svarar på en specifik fråga eller ståndpunkt. Som larvet att iPad Pro inte är en dator:

Apropå dator så får Microsoft lite extra exponering:

En Apple-reklamfilm för en Microsoft-produkt? Vart är världen på väg!
(mer…)

4 februari

Dyrköpt reklam

Rickard Olsson

handegg
Årets Super Bowl, den stora finalen i amerikansk fotboll, har precis avgjorts. Det var en jämn kamp där Baltimore Ravens drog det längsta strået efter att ha besegrat San Francisco 49ers med 34-31 inför jättepubliken på 70 000 åskådare. Och i vanlig ordning har reklamen som TV-sänds under matchens gång varit en populär snackis, inte minst på grund av dess pris. Hela 800 000 kronor per sekund kostar det att förmedla sitt budskap till ”fotbolls”-fansen, och värst var bryggerikoncernen Anheuser-Busch (Budweiser) som köpte hela 270 sekunder. Det är bara att öppna plånboken.

16 januari

Dagens tweet: Metal-Stig

Thord D. Hedengren


Det räcker med Ica-Stig för att Västerbron ska vara lockande.

17 december

Den populäraste reklamfilmen på Youtube 2012

Jesper Bylund


Vinnaren är, såklart, Nike! Med 20.8 miljoner tittare den 13e december blir Nikes reklamfilm en hit även jämförd med vanliga videos. Som reklam får man väl säga att de lyckats. Den är ganska underhållande dessutom.
Jag gillar verkligen att reklam börjar bli korta historier, jag stör mig mindre på dem och ibland är de till och med värda att se!

8 december

Cape Times smarta annonser

Alexander Danling

Jag måste säga att lika mycket som jag avskyr 99% av den reklam vi omringas av idag, lika mycket älskar jag den där procenten som lyckas göra BRA reklam. Lowe Cape Town är en byrå i Kapstaden som nyligen tog fram en alldeles underbar reklamkampanj åt den lokala tidningen, Cape Times, och som kan ansluta sig till den där enda procenten.

24 oktober

Apples reklamfilm för iPad mini-versionen av Smart Cover

Thord D. Hedengren

En sömnig reklamfilm för Smart Cover till nyligen utannonserade iPad mini.

Äldre Inlägg »
Sida 1 av 4