Bör PlayStation Network införa poäng istället för valuta som priser?

Share This Post

Jag har börjat tvivla, och det ganska rejält. Jag har alltid varit en motståndare till dessa till synes ologiska poängsystem som onlinetjänsterna för Xbox 360 och Wii använder sig av. Köpa poäng som man sedan köper material för? Dålig ekonomisk översikt och ett gyllene tillfälle för både Microsoft och Nintendo att komma med ojämna priser och på så vis tvinga konsumterna till att köpa mer poäng för att inte göra resterande värdelösa.
Okej, jag har inte helt anammat konceptet ännu, det finns fortfarande saker jag skulle vilja kunna finjustera på egen hand. Men tidigare var jag alltså av uppfattningen att PlayStation Network gjorde det rätta, där man minsann betalade med riktiga pengar direkt, och var sak för sig fick ett äkta pris som mer exakt kunde motsvara dess värde.
Men nu börjar mitt tålamod nå en bristningsgräns som heter duga, och droppen som fick bägaren att rinna över var veckans uppdatering med efterlängtade Everybody’s Tennis. Jag lurkade på den amerikanska PlayStation-bloggen för att så snabbt som möjligt få ett uppskattat riktpris, och efter ett tag utannonserades det att spelet skulle kosta $19,99, vilket självklart fick mig att åtminstone hoppas på och anta något runt €19,99 för Europa. Utgivarna har ju för vana att översätta en dollar till en euro, vilket jag också accepterar, förlusten av växelpengarna till trots. Men nu gick de ett steg för långt, eller ett par.
Istället för väntade €19,99 vill de ha €26,99, vilket alltså innebär att priskillnanden mellan den amerikanska och europeiska onlineaffären är hela 105 kronor. Och det är jävligt mycket pengar när det rör sig om priser i 160-260-kronorsklassen. Här försvinner sålunda logiken för mig, för jag ser det bara inte. Vad motiverar denna helt sanslösa prisökning för europeiska konsumenter?
Frågan jag direkt ställde mig var om detta hade hänt med ett poängsystem istället? Där finns inga valutakurser när pengarna väl är inväxlade, och priset ser således likadant ut över hela världen. Blir det kanske svårare för utgivarna att suga ut de där annars så givna extrakronorna från konsumenterna i så fall? Ett spel för 800 poäng på Xbox Live kostar 800 poäng för alla, oavsett vad man köpte poängen för. Visst för att man kan bli marginellt utnyttjad här också, men det är inte lika tydligt, och troligen inte ens görbart på dessa nivåer. Ser man spel som amerikaner betalar 800 poäng för medan européer betalar 1600 utan att reor eller liknande tilltag är inblandade? Nej!
Jag skriver den här texten i ren frustration. Länge har det klagats över prissättningarna på europeiska PlayStation Network, förutom att vi ofta får materialet långt efter övriga affärer, om ens över huvud taget. Det känns som ett hån, speciellt efter årets E3 när fokus tydligen låg på mjukvaran för Sony, och de så stolt utannonserade sitt fortsatta och förstärkta stöd för PSP. Men spelvärldens rövhål, Europa, fortsätter man bestämt att skita i. För vi betalar ju i alla fall, eller?
Det är nog snart slut på det för flera av oss!

Related Posts

Saker att tänka på när du skaffar katt

Att skaffa en katt är en spännande och givande...

Hur fungerar Zimpler?

Zimpler är en svensk betaltjänst som tillåter spelare att...

Malwarebytes Anti-Malware för Windows

Malwarebytes är en anti-malware programvara som erbjuder en gratis...

Apache OpenOffice för Windows

Apache OpenOffice är en kraftfull och gratis programvarusvit för...

FileZilla for Windows

FileZilla är ett kostnadsfritt och öppet källkodsverktyg för FTP...

OptiFine för Minecraft

Minecraft är ett populärt sandbox-spel, som tagit spelvärlden med...