Nutopia

Bli en kriminaltekniker i CSI: Deadly Intent

3

Jag hade tidigare spelat CSI: 3 Dimensions of Murder och CSI: Hard Evidence så när spelet börjar är mycket bekant. Man får en introduktion till mordet av en ur CSI-gänget då man anländer till första brottsplatsen och under resterande del av fallet blir denne informatör ens partner. Det är nu som du börjar din bana som kriminaltekniker.

Varje fall börjar med att man får undersöka mordplatsen i jakt på bevis. Upplägget är enkelt: spelaren pekar på det som hon vill kolla närmare på. Har det betydelse får vi se det på nära håll, annars går det inte klicka på. Det går att undersöka kroppen närmare efter bevis, men det är lika viktigt att kolla miljöerna efter andra spår av gärningsmannen. Vi får även möjligheter att förhöra vittnen genom att klicka på vissa ikoner under en dialog med vittnet.

2

Insamlade bevis tas sedan tillbaka till labbet där du får undersöka dem närmare med hjälp av utrustningen som finns där. Du får söka efter fingeravtryck på datorn, analysera ljudspår eller jämföra DNA-prover mot varandra – för att nämna några exempel. Det finns en hel del i labbet att göra – och det är också där du troligen kommer spendera mest tid i spelet.

Konceptet är vid det här laget väl inarbetat tack vare tidigare spel. CSI: Deadly Intent har visserligen några innovativa saker, men gör egentligen ingenting för att riktigt sticka ut hakan. Har du spelat något av de tidigare spelen vet du vad som väntar. Tyvärr känns CSI: Deadly Intent svagare än sina föregångare, vilket inte är ett bra betyg. Visuellt är de olika CSI-agenterna mindre lika sina förlagor än i de tidigare spelen och röstskådespelet känns även det svagare överlag.

De förändringar som gjorts i spelmekaniken är dock intressanta. Det handlar främst om hur du analyserar DNA och kontrollerar fingeravtryck i databasen. Funktionerna är inte längre automatiserade, utan kräver istället att du utför mindre pussel.

1

Störst förändring har dock gjorts när du kräver en husrannsakan eller ska få folk arresterade. Du måste nu motivera varför dessa ska ges till dig utifrån dina egna bevis. Det kanske skönaste sättet den här mekaniken används till är när du under vittnesmålen kan bevisa att vittnen ljuger. Bevisen ljuger nämligen aldrig. Det om något fångar verkligen känslan av TV-serien. Det är lite simplistiskt, men ändå ett steg i rätt riktning för spelserien.

För er som provat på ett tidigare CSI-spel vet ni redan om spelet faller er i smaken eller inte. För er andra vill jag beskriva spelet som ett peka och klicka-spel där du först försöker lösa fallen logiskt, men snart övergår till att klicka på allt i ren desperation för att komma vidare. För du kommer köra fast i spelet både en och två gånger för att du glömt granska ett bevis närmare eller missat att undersöka en plats.

Betyg: 2 av 5.

Robert Jonsson

Robert Jonsson är en svensk rollspelsdesigner som bland annat skrivit skräckspelet Bortom: Lögnens slöja och science fiction-spelet Leviathan. Han kallar sig ibland för Nate Traveller, är en stor achievementjunkie och driver spelpodden Spel 223.

Kommentarer

  • Jimmy

    Låter ungefär som gamla X-files-spelet som kom för en evighet sedan till PC. Kan förstå att det här spelet kan vara småkul att spela, men eftersom livslängden är så kort och inget uppmuntrar en att spela om spelet då man löst fallen så känns ju onekligen prislappen hutlös. Skulle kanske kunna förstå att någon skulle köpa spelet om priset vore halverat.

  • Det första CSI-spelet till krysslådan (och ev. andra konsoler), Hard Evidence, kostar nu runt 200 kronor i betyg och det är ett helt okej pris. Skulle tro att priset kommer sjunka på Deadly Intent så småningom, så det är bara plocka upp det första spelet tills dess – om du inte redan gjort det.