Nutopia

Ubisoft om Assassin’s Creed III

Efter en artikel i Game Informer har en hel del information om Assassin’s Creed III blivit känt. Del tre utspelar sig mellan 1753 och 1783, alltså under den amerikanska revolutionen som föregår landets självständighetsförklaring. Historiska personer som förekommer i spelet är George Washington, Benjamin Franklin och Charles Lee. Eftersom tidsperioden redan är fylld av konspirationsspekulationer med frimurare och Illuminati, är valet av period både passande och föga förvånande.

Ubisoft menar att till skillnad från föregående spel där man mest visade historiska byggnader nu istället ska göra oss delaktiga i ett historiskt skeende. Några exempel är den stora branden i New York och Washingtons ockupation av Valley Forge. Målet är att inte bara visa upp dem i spelet, utan även förklara varför de finns bevarade i historien. Det är något som i alla fall jag tycker är beundransvärt.

Lyckligtvis är Ezio ett minne blott och vi får istället bekanta oss med den nya protagonisten Connor. Connors far är engelsman medan hans mor är indian. Man får följa Connors uppväxt bland Mohawkindianerna, vilket kulminerar i att indianerna blir attackerade av vita män som bränner ned byn. Det här är vad som får Connor att dedikera sitt liv till att bekämpa tyranneri och orättvisor i alla dess former – något som lämpligt nog också är exakt vad lönnmördarna står för.

Ser vi till Desmond kommer vi att fortsätta där Assassin’s Creed: Revelations slutade, nämligen utanför New York. Eftersom Connor bland annat kommer att röra sig i New York-trakten är det inte otroligt att gissa på att Desmond finner fler bevis i Connors upplevelser för att slutligen stoppa den kommande domedagen som planterats i de tidigare spelen. Tydligen ska det även komma en uppdaterad Animus, men exakt vad det innebär är ännu okänt.

En av de stora sakerna i spelmekaniken verkar vara att Ubisoft vill få in en större rörlighet än tidigare. Givetvis i själva striderna så man inte hamnar i en situation där man står och väntar på att kontringsdöda någon, men även utanför striderna. Det verkar helt enkelt som om Ubisoft vill servera oss en actionfylld upplevelse, vilket nog kan passa rätt väl in nu när de lovar att kunna hantera tusentals individer i stora slag på skärmen samtidigt i och med den nya motorn. Uppe på detta ska Connor nu till exempel även kunna klättra i träd och använda det som en del i striderna.

Till skillnad från de senaste spelen där det mest rört sig om stadsmiljöer kommer vi nu få utforska vildmarken närmare. Faktum är att vildmarken är en och en halv gånger större ytmässigt än vad hela Assassin’s Creed: Brotherhood är. Till skillnad från de ganska kala kulisserna i Assassin’s Creed ska det den här gången, tack och lov, finnas betydligt mer att göra då en tredjedel av uppdragen utspelar sig där. Utöver uppdragen finns det även möjligheter till att jaga djur för diverse belöningar. Miljöerna kommer dessutom att ändras med både årstider och åren som går. Till exempel ska man kunna nå nya områden på vintern då sjöar fryser till is och låter oss färdas över den.

Det är några av de stora nyheterna med Asassin’s Creed III och alla verkar lovande för spelet. Till skillnad från de senaste spelen har Assassin’s Creed III haft en lång utvecklingstid – den längsta sedan första spelet. Det förklarar också varför ryktena om den amerikanska revolutionen figurerat inför varje nytt spelsläpp i serien. Min personliga förhoppning, att man tar bort alla onödiga spelmoment som tower defense-inslaget och Portal-ripoffen från Assassin’s Creed: Revelations, verkar bara uppfyllas till hälften. Det förstnämnda är borta men det andra verkar, i någon form, fortfarande finnas kvar. Trots allt är det inte vad som är intressant för mig i spelserien, det har alltid varit handlingen.

Eftersom Ubisoft tidigare talat om att det här ska vara sista spelet i Desmonds story om den kommande domedagen hoppas jag verkligen på att man syr ihop det här på ett snyggt sätt. Lyckas man med det, ja då kommer Mass Effect III få en rival till bästa storyn i ett spel under 2012.

Robert Jonsson

Robert Jonsson är en svensk rollspelsdesigner som bland annat skrivit skräckspelet Bortom: Lögnens slöja och science fiction-spelet Leviathan. Han kallar sig ibland för Nate Traveller, är en stor achievementjunkie och driver spelpodden Spel 223.

Kommentarer