Nutopia

Arkiv för
Zelda-söndag

4 december

The Legend of Zelda: Skyward Sword – mot skyarna

Två saker präglade mitt spelande av The Legend of Zelda: Skyward Sword de första 5-6 timmarna. Dels var det inledningen, möjligtvis den bästa tutorial någonsin, som med sitt berättande vaggade in mig i Links och Zeldas värld. Och dels var det känslan av trötthet och olust när jag tacklade det första templet, klarade det, och blev knuffad vidare mot det andra. Inte för att det första templet är dåligt på något vis, tvärtom, utan för att detta ständiga tempelspringande och itererande är några av Zelda-seriens svagheter. På något vis kändes det mer okej i 2D, men så snart Zelda lämnade fågelperspektivet till förmån för en 3D-motor så blev jag väldigt trött på alla dessa tempel. Läs vidare →

13 november

30 oktober

23 oktober

The Legend of Zelda: Phantom Hourglass – sjön suger

Efter The Legend of Zelda: The Minish Cap hade jag fått upp ögonen för Zelda och såg verkligen fram emot The Legend of Zelda: Phantom Hourglass, det första Zelda-spelet till Nintendo DS. DS:en erbjöd den perfekta möjligheten att klottra samt utnyttja dubbelskärmen för visning av kartor, synnerligen lämpligt för Zelda-serien. Förutom att man styrde med pekpennan så användes ritmöjigheterna till att göra anteckningar på kartor och rita symboler för att lösa pussel. Läs vidare →

16 oktober

The Legend of Zelda: Twilight Princess – en hopplös varg

The Legend of Zelda: Twilight Princess var det sista i Zelda-serien som kom ut till GameCube och det första i serien som kom till Wii. Spelet hyllades och jag såg fram emot det, men blev besviken. Jag testade spelet – gick omkring i en by, red på en häst – blev förbannad på kontrollen, ledsnade och slutade spela efter 20 minuter. Skitspel! Läs vidare →

9 oktober

The Legend of Zelda: The Minish Cap – liten som ett lingon

Så här tio poster in i artikelserien om The Legend of Zelda känns det en aning pinsamt att erkänna att The Legend of Zelda: The Minish Cap var det första spelet i Zelda-serien som jag testade ordentligt. Jag har ett svagt minne av att haft NES-kontrollen i händerna och testat The Legend of Zelda hos en granne när jag var liten, men det var också den enda direktkontakt jag hade haft med Link. Läs vidare →

2 oktober

The Legend of Zelda: Four Swords Adventures – klonerna anfaller

The Legend of Zelda: Four Swords Adventures är ett lustigt inslag i Zelda-serien. Spelet släpptes till GameCube men bygger på flerspelarinslaget ur A Link to the Past till Game Boy Advance, där flera spelare kunde hjälpas åt och rädda Zelda från den onde Vaati. I Four Swords Adventures spinner man vidare på det här, och spelet tar oss genom åtta världar på jakt efter Shadow Link, Vaati, och allt som är gott. Spelet ser ut som A Link to the Past, men har uppiffade effekter – det släpptes trots allt efter Wind Waker – och ny musik. Dessutom var det ett co-op-spel i första hand, även om det är möjlig att spela Four Swords Adventures själv. Läs vidare →

25 september

18 september

The Legend of Zelda: Oracle of Seasons och Ages – lösenordskaos

Precis som underbara Majora’s Mask så tror jag många har missat Game Boy Color-spelen Oracle of Seasons och Oracle of Ages. Det är synd, för dessa båda äventyr är väldesignade och skickligt producerade, väl värda att uppleva.

Fast det var Capcom-ägda Flagship som utvecklade dem åt Nintendo. Och fast de kom månaden innan Game Boy Advance släpptes och tveklöst hade varit ännu bättre om de fått luta sig på GBA-hårdvaran istället för Game Boy Color. Läs vidare →

11 september

The Legend of Zelda: Majora’s Mask – det bortglömda mästerverket

Det dröjde länge innan jag träffade någon som insåg storheten med The Legend of Zelda: Majora’s Mask, till Nintendo 64 för de som inte var med när det begav sig. Jag tror att allt för många väntade sig något helt annat efter mästerliga Ocarina of Time, men egentligen är det här spelet totalt väntat, om än helt olikt något någon kan tänkas ha gissat.

För att Majora’s Mask, på många sätt mer intressant än Ocarina of Time, går på tid.

Och för att världen bokstavligt talat går under om du misslyckas. Läs vidare →

4 september

31 juli

24 juli

The Legend of Zelda: Link’s Awakening – seriens uppvaknande

Jag älskar bärbara spel, verkligen. Det är därför jag ägt varje bärbar Nintendo-konsol (inklusive Virtual Boy) och en väldig massa andra mer eller mindre mysko tingester. Så att jag blev peppad (ett understatement) när Nintendo utannonserade The Legend of Zelda: Link’s Awakening säger sig självt. Det skadade inte heller att det såg ut som en 8-bitarsversion av A Link to the Past, det föregående spelet i serien (och tillika Zelda-söndag). Hur kan det gå fel?

Spoiler: det kunde det inte. Läs vidare →

17 juli

The Legend of Zelda: A Link to the Past – tredje gången gillt

Våra Zelda-söndagar fortsätter med det tredje Zelda-spelet, som också är det bästa om ni frågar mig, och det gör ni ju. Allt finns här, från den bekanta storyn till härlig 16-bitarsgrafik, det går liksom inte att ogilla det här. Första gången Link drar Master Sword är magiskt, kampen med den onda trollkarlen Agahnim och öppnandet av portalerna till Dark World – det är helt enkelt stort och magiskt till slutet. Detta ur-Zelda är vad som verkligen födde spel som Ocarina of Time och Twilight Princess. Kanske är det så att A Link to the Past har haft den enskilt största påverkan på de klassiska äventyrsspelen – numera kallade actionrollspel – åtminstone innan 3D-erans intåg. Läs vidare →

10 juli

Zelda II: The Adventure of Link – uppföljaren som splittrade fansen

I slutet av 80-talet stod Shigeru Miyamoto vid ett vägval. The legend of Zelda, som vi skrev om förra veckan, hade blivit en succé och en ny Nintendo-hjälte hade fötts i och med Link. En uppföljare var given, och många fler med den, men för att inte gå händelserna i förväg så stannar vi kvar vid pre -90 och Nintendos och Miyamotos dilemma. Hur? Hur upprepar vi framgångssagan från några år tidigare? Läs vidare →

3 juli

2 juli

Zelda fyller 25 – imorgon är det Zelda-söndag

I år fyller spelserien The Legend of Zelda 25 år, något som Nintendo lyfte fram på sin E3-presskonferens. Med all rätta, Zelda-serien är älskad och det ter sig som ett bra Zelda-år.

Vi tänkte fira det här på Spelbloggen genom att införa Zelda-söndag från och med imorgon. Varje söndag kommer vi beta av ett The Legend of Zelda-spel, i kronologisk ordning. Det innebär att ni har matig läsning framför er i hela 14 söndagar (ja, Oracle of-spelen blir en post, inte två) framöver – och sedan lite mer än det förstås. Tillsammans med tävlingar och sidospår så kommer Zelda-söndag leda oss fram till lanseringen av Wii-spelet The Legend of Zelda: Skyward Sword i vinter.

Så följ med oss till Hyrule. Imorgon drar vi igång, med NES-klassikern The Legend of Zelda som startade allt. Mycket nöje.