Nutopia

Arkiv för
Ubisoft

6 december

Mojaro: Fler spelveteraner startar mobilspelsstudio

http://youtu.be/e-U6VoXQl2A

Den här gången är det personer från Naughty Dog, Ubisoft och Westwood som slår sig ihop för att misslyckas testa sina vingar på mobilspelsmarknaden.

Mojaro, som studion heter, släppte sitt första spel idag. KnightScape är ett gratisspel  som ser ut som en mer lekfull variant av Infinity Blade. Misstänker att Spelbloggen kommer kolla närmare på det inom en snar framtid.

Självklart hoppades jag på ett strategispel med Crash Bandicoot och galna mutant-monster men men… Kanske nästa gång.

14 maj

Ubisoft och det äldsta tricket i boken

TDH postade tidigare idag några reklamsnuttar för Mario Tennis till Nintendo 3DS som han hade lite svårt för. Inga konstigheter med det, jag förstår honom. Men frågan är väl då vad han tycker om Ubisofts försök till marknadsföring vad gäller kommande Tom Clancy’s Ghost Recon Future Soldier?

Studions egenhändigt ihopsatta “elitlag” presenteras spelare för spelare, och denna gång har turen kommit till Coco.

Allt är precis som vanligt i spelbranschen, carry on!

OBS: Aningen NSFW!

10 maj

5 mars

Ubisoft om Assassin’s Creed III

Efter en artikel i Game Informer har en hel del information om Assassin’s Creed III blivit känt. Del tre utspelar sig mellan 1753 och 1783, alltså under den amerikanska revolutionen som föregår landets självständighetsförklaring. Historiska personer som förekommer i spelet är George Washington, Benjamin Franklin och Charles Lee. Eftersom tidsperioden redan är fylld av konspirationsspekulationer med frimurare och Illuminati, är valet av period både passande och föga förvånande. Läs vidare →

2 mars

Fredagsappen: Monster Burner

Det är dags för iOS-spelande, det är dags för enkelhet, det är dags för Monster Burner till iPad. Detta är Ubisofts vinkel på alla de försvarsspel som svämmar över till mobila tryckskärmsenheter, även kallat smarta mobiler och surfplattor.

Premissen är, som vanligt, oerhört simpel. Försvara och låt inte fienden ta sig hela vägen fram tillräckligt många gånger. Den här gången skjuter man eld i olika former på anstormande monster genom att dra med fingret över skärmen. Nyckeln är att ta med sig så många som möjligt i varje anfall för att på så sätt samla både ammunition och bonusar. Banorna i spelet bjuder på såväl olika villkor som fiender, alla med varierande egenskaper. Läs vidare →

7 december

Assassin’s Creed när det är som bäst

Jag har aldrig riktigt haft något intresse för Assassin’s Creed-spelen. Jag tror faktiskt inte att jag någonsin ens testat serien över huvud taget. Vet inte riktigt varför, men så är det. Åtminstone fram tills nu när jag något skeptisk tog mig an kortspelet Assassin’s Creed: Recollection. Men shit pommes frites! Läs vidare →

3 december

Ubisoftdistribuerade From Dust har lite i skymundan lyckats sälja i hela 500 000 exemplar via PlayStation Network och Xbox Live Arcade. Ubi säger också att man då inte tagit med försäljningen av PC-versionen i de siffrorna. Enligt distirubutören beror framgången bland annat på att spelet endast lanserades digitalt. Nutopia rekommenderar.

10 november

Ubisoft fortsätter pumpa ut spel i Assassin’s Creed-serien, med Revelation runt hörnet så sade nämligen VD Yves Guillemot att det blir ett spel till i serien redan nästa år. Håll standarden bara.

21 oktober

Ezio från Assassin’s Creed är med i Soulcalibur V

Det är inte första gången Namco har med gästkaraktärer i Soulcalibur-serien, och Ezio från Ubisofts spelserie Assassin’s Creed skulle ju faktiskt kunna passa ganska bra. Förutom de sedvanliga slagskämparna så får förhandsbokare även Dampierre, som var med i Soulcalibur: Broken Destiny. Den 3 februari nästa år släpps spelet, läs vidare för en hel hög med skärmdumpar från spelet.  Läs vidare →

13 juni

E3: Lönnmördarnytt

Trailern till det nya spelet om lönnmördaren Ezio visar en åldrad man som fortfarande kämpar den goda kampen. I den avslutande delen av trilogin om Ezio lovar Ubisoft att knyta ihop trådarna inför nästa spel i serien: Assassin’s Creed III. Man väljer att göra det genom att återknyta till Altaïr från Assassin’s Creed – och givetvis kommer Desmond in där på ett hörn. Förstås. Läs vidare →

8 juni

7 juni

E3: Microsofts presskonferens

Microsofts presskonferens skiljer sig lite från både Nintendo och Sonys så tillvida att de inte har någon ny hårdvara att prata om, och det märks. Här blir det nämligen en dryga 90 minuter lång tillställning om spel, spel och åter spel. Både på gott och ont. Läs vidare →

7 maj

22 mars

Facebook-spel är inget för Bioware

Sociala spel blir en allt vanligare syn när ett nytt spel ska lanseras. Ett exempel på den trenden var Project Legacy inför Assassin’s Creed: Brotherhood. Där lyckades man länka samman de två spelen på ett fördelaktigt sätt. Genom att spela Project Legacy låste man upp saker i Assassin’s Creed: Brotherhood. Facebook-spelet blev helt enkelt en hype för det kommande spelet, men det tog inte slut där. Efteråt kunde man använda Facebook för att träna sina lönnmördare fortare än i spelet. Ubisoft gjorde det mesta rätt i hur de lanserade sina två spel. Bioware har tyvärr inte riktigt greppat det där ännu. Läs vidare →

6 december

Spelbranschens ekonomi del 3: temperaturen på datorspelsbranschen

Spelbranschens Ekonomi är en serie i fyra delar skriven av gästbloggaren Martin Birkeldh. Martin som annars driver sajten aktiefokus.se ger oss här insikt i hur det egentligen fungerar bakom kulisserna i spelföretagens värld.

Det finns en anledning till att datorspel är våldsamma. Det är en slags avspegling av den hårda verklighet där några få kammar hem storkovan. I förra delen såg vi hur man som spelutvecklare tjänar pengar, men att det är förläggaren tar den ekonomiska risken i kombination men tar även den egentliga uppsidan. Läs vidare →

27 november

5 augusti

“Kinect är framtiden”

Om man vågar tro på Ubisofts interna Kinect-expert, Frederic Blais, så är Microsofts kamerakontroll framtiden för spelbranschen. Blais säger i en intervju med tidningen Xbox World 360 Magazine att dagens rörelsekontroller, som exmpelvis wiimoten, bara är första steget mot en helt kontrollerfri miljö, alltså att man slipper sitta med något slags don i händerna. Läs vidare →

10 februari

Nytt Ghost Recon-spel tar sig an Modern Warfare 2

Det blev förvisso inte GRAW3, som jag gissade vilt, men väl något snarlikt. Veckans stora utannonserande från Ubisoft heter Tom Clancy’s Ghost Recon: Future Soldier och utvecklas av samma gäng som gjorde just det båda GRAW-spelen, vilket låter lovande. I pressmaterialet talar man om ett fräschare spel, vilket är ett måste om man ska möta Modern Warfare 2 och MAG med flera idag. Läs vidare →