Nutopia

Arkiv för
reklam

5 mars

18 februari

Apple skojar till det med nya reklamfilmer för iPad Pro

Det är inte utan att de nya korta reklamfilmerna för iPad Pro för tankarna till Mac vs. PC-kampanjen Apple gjorde för, ja, rätt länge sedan. Alla har tweets som grund och svarar på en specifik fråga eller ståndpunkt. Som larvet att iPad Pro inte är en dator:

Apropå dator så får Microsoft lite extra exponering:

En Apple-reklamfilm för en Microsoft-produkt? Vart är världen på väg!

Läs vidare →

4 februari

Dyrköpt reklam

handegg

Årets Super Bowl, den stora finalen i amerikansk fotboll, har precis avgjorts. Det var en jämn kamp där Baltimore Ravens drog det längsta strået efter att ha besegrat San Francisco 49ers med 34-31 inför jättepubliken på 70 000 åskådare. Och i vanlig ordning har reklamen som TV-sänds under matchens gång varit en populär snackis, inte minst på grund av dess pris. Hela 800 000 kronor per sekund kostar det att förmedla sitt budskap till ”fotbolls”-fansen, och värst var bryggerikoncernen Anheuser-Busch (Budweiser) som köpte hela 270 sekunder. Det är bara att öppna plånboken.

16 januari

Dagens tweet: Metal-Stig

Det räcker med Ica-Stig för att Västerbron ska vara lockande.

17 december

8 december

Cape Times smarta annonser

Jag måste säga att lika mycket som jag avskyr 99% av den reklam vi omringas av idag, lika mycket älskar jag den där procenten som lyckas göra BRA reklam. Lowe Cape Town är en byrå i Kapstaden som nyligen tog fram en alldeles underbar reklamkampanj åt den lokala tidningen, Cape Times, och som kan ansluta sig till den där enda procenten.

24 oktober

19 oktober

17 oktober

20 september

15 augusti

14 augusti

25 juli

26 juni

13 juni

25 maj

När reklamen garanterat gör det bättre

Uppföljaren till Metro 2033, Metro: Last Light, har blivit försenat till 2013. Men hajpen är i full gång och man trumfar redan innan E3 med denna grymma live action-reklam kallad Enter the Metro. Jag kan redan nu säga, med säkerhet, att spelet knappast kommer leva upp till detta, men det räcker nästan ifall det bara är hälften så bra. Det här gillar jag skarpt!

23 maj

14 maj

Ubisoft och det äldsta tricket i boken

TDH postade tidigare idag några reklamsnuttar för Mario Tennis till Nintendo 3DS som han hade lite svårt för. Inga konstigheter med det, jag förstår honom. Men frågan är väl då vad han tycker om Ubisofts försök till marknadsföring vad gäller kommande Tom Clancy’s Ghost Recon Future Soldier?

Studions egenhändigt ihopsatta ”elitlag” presenteras spelare för spelare, och denna gång har turen kommit till Coco.

Allt är precis som vanligt i spelbranschen, carry on!

OBS: Aningen NSFW!

25 april

Conan driver med Ikea

Conan, den amerikanske talkshow-ledaren som precis som alla andra likadana före honom tycker att han själv är så fruktansvärt rolig, har nyligen gjort narr av Ikea och deras nya elektroniksatsning Uppleva. I ett litet montage har man modifierat reklamfilmen för Uppleva en aning och gjort den lite mer Ikea-trogen.

Humor eller inte, avgör själv.

23 mars

”Sevolutionär” är riktigt dålig copy

Jag tyckte att ”resolutionary”, som Apple kör på engelska för att förmedla hur förbaskat bra nya iPadens skärm är, var lite krystat men ändå okej. I Sverige är det ”sevolutionär” som gäller och det är bra – bara! – dåligt.

Nya paddans skärm? Underbar, kort sagt – den måste ses för att förstås fullt ut.