Nutopia

Arkiv för
PSPgo

26 januari

Finns det någon plats för PSPhone?

PSPhone, PlayStation-mobilen som varken Sony eller Sony Ericsson vill erkänna men som har läckts sönder och samman, sägs visas upp på mobilmässan XXXXXXX. Det är väl på tiden kan man tycka, men också lite lagom förbryllande. För vem ska köpa PSPhone och vad finns det egentligen för marknad?

Utan att djupdyka för mycket i ryktesfloran kan vi konstatera att den Xperia-märkta PlayStation-luren kör Android och PSP-spel. Den ser ut som en mobilversion av PSP go, vilket faktiskt är en bra sak, men där upphör också de positiva vibbarna. Läs vidare →

8 oktober

Spelbranschens ekonomi del 1: överblick på spelbranschen

Spelbranschens Ekonomi är en serie i fyra delar skriven av gästbloggaren Martin Birkeldh. Martin som annars driver sajten aktiefokus.se ger oss här insikt i hur det egentligen fungerar bakom kulisserna i spelföretagens värld.

I varje bransch finns det en lång kedja mellan den som köper, kallad konsument och den som tillverkat och sålt produkten/tjänsten till konsumenten. Det traditionella sättet att se på spelbranschen är enligt följande kedja:

Konsument – Återförsäljare – Förläggare – Utvecklare – Underleverantör

Om vi börjar från vänster finner vi konsumenten. Kärt barn har många namn, och därför kallas spelkonsumenter bara för “gamers”. Denna kundgrupp delas upp i två olika kategorier. Hardcore gamers som har fokus på lite tyngre spel (och Jolt cola men det hör inte hit) samt Casual gamers som lättast och lite elakt beskrivs som Wii-spelare. Skämt åsido, det är ofta sociala spel där man spelar tillsammans istället för över Xbox Live med ett headset skrikandes könsord åt 14-åriga britter. Läs vidare →

18 september

PSPgo har mött Sonys förväntningar! Jaså?

Vi pratade tidigare om Microsoft och deras problem gällande Halo Reach, men Sony ville inte vara sämre inom området skadekontroll och går glatt ut med nyheten att PSPgo, ni vet den lilla misslyckade och överprisade saken som säljer lite bättre än koskit just nu, har mött företagets förväntningar. Sony påstår envist att den minsann bara var avsedd för en speciell skara kunder och babblar vidare om dess roll i ett större ekosystem, och att den på så sätt varit lyckad.

Inga exakta siffror har dock släppts som talar om exakt hur mycket den faktiskt sålt, och även om vi också förstår att den inte var menad att helt ersätta den gamla modellen så kan man omöjligen vara nöjd med hur den presterat. Men all framgång är väl relativ. Läs vidare →

16 juni

9 juni

PSPgo var bara ett experiment

Sonys Andrew House har till spelsajten MCV sagt att PSPgo bara var ett experiment för att undersöka marknaden och se vad kunderna egentligen ville ha. Enligt House har de lärt sig mycket av dess prestationer, eller möjligen avsaknaden av dem. Läs vidare →

28 maj

15 mars

DSi XL, en lite större DSi – och varför Nintendo har fattat

Nintendos otaliga Nintendo DS-iterationer börjar närma sig den lagom förvirrande nivån. Först Nintendo DS, den plastiga historien som egentligen skulle sett ut som en orange Game & Watch 2.0, och sedan betydligt hippare och mer slimmade DS Lite. Nintendo DSi är Nintendos taffliga sätt att utbilda sina spelare i att köpa spel digitalt, en mer eller mindre direkt reaktion på Apples framgångar med iPhone samt iPod touch och dess AppStore, precis som Sony valt att släppa en PSPgo utan UMD-slot. Läs vidare →

25 november

DSi LL gör vad PSPgo inte gjorde

DSi LLOm man får tro de första läckorna gällande de japanska försäljningssiffrorna för perioden 16 – 22 november så har Nintendo lyckats sälja hela 104 000 exemplar av enorma DSi LL, den förstorade versionen av vanliga Nintendo DSi, på två dagar. Sony mäktade själva med att endast skyffla ut dryga 28 000 enheter under debuten till de svalt intresserade konsumenterna, och siffran den här veckan för maskinen landar på obefintliga 4 800 exemplar. Ska bli kul att se hur länge DSi LL kan sälja i åtminstone respektabla mängder. Nästa vecka kan inte komma snart nog.