Nutopia

Arkiv för
NES

10 februari

19 december

Zelda-karta utskriven i 3D

Klassiska The Legend of Zelda till NES är det nog få av er som inte är bekanta med. En ytterst seriös aktör (eller aktörer) har spenderat sex månader med att återskapa de klassiska landskapen från spelet i Minecraft, och sedan använt detta som mall för 3D-utskrift. Enligt Kotaku tog det 24 timmar att skriva ut kartan, och sex timmar att måla den. Cinemassacres Mike Matei har även tweetat ut lite detaljerade bilder på skapelsen, för den som är nyfiken.

Pilligt, och riktigt häftigt!

30 september

Ny reklam för Nintendo Classic Mini

Du har väl inte missat att Nintendo släpper en ny konsol till hösten? Det är en digital version av NES, kallad Nintendo Classic Mini. Den innehåller 30 digitala klassiker som Metroid, Super Mario Bros, Donkey Kong och mer, och levereras med två stycken originalkontroller. Ja, så när som på kontakten då, givetvis. Tyvärr kan man inte använda sina gamla NES-kassetter här, utan det är endast de på förhand inbyggda spelen som gäller. Lite tråkigt, men må så vara.

Reklamfilmen ovan postades nyligen på Youtube av Nintendo, och visar väl upp vad det är som väntar alla nostalgirävar där ute.

19 september

Efter att vi bombat upp Spelbloggen igen kändes flytten av Nestopia-serien given. Pontus Hellgrens resa genom NES-spelens värld fortsätter alltså där, och veckans text, Probotector, finns redan nu att läsa.

5 september

Nestopia: Metroid

Jag minns fortfarande chocken. En kompis som precis klarat Metroid ringde och berättade med falsettröst att Samus var en tjej! Det var långt innan idéer som ”hen” var påtänkta och protagonister i spel var vid den här tiden nästan uteslutande muskliga män eller robotar (precis som idag?). I min värld var Samus Aran ursprungligen en smidig robot. Nu i efterhand tycker jag att det var ett genidrag av Nintendo att inte skylta på spelkartongen med Samus kön.

Hur som helst. Äventyret utspelar sig på planeten Zebes där prisjägaren Samus Aran har fått i uppdrag av galaktiska federationen att stoppa rymdpirater från att utnyttja kraften i Metroider (geléliknande varelser som lever på att suga energi från sina offer).

Läs vidare →

22 augusti

Nestopia: Life Force


När jag spelar Life Force så slår det mig att troligtvis hamnade ingen av utvecklarnas skruvade idéer i papperskorgen under planeringsstadiet. Allt kom med. Det kanske låter som att spelet är spretigt? Det är det, men det är även det som gör Life Force varierat och framförallt maxat då tempot och galenskaperna skruvas upp ett hack för varje nivå.

Läs vidare →

8 augusti

Nestopia: Blaster Master


Bakgrundsstoryn i Blaster Master skiljer sig av någon anledning från den Japanska versionen, så spelets inledande sekvenserna skapar en del frågor och förvirring för oss i väst, speciellt om man känner till originalstoryn.

Hur som helst, en groda som hålls som husdjur rymmer från spelets huvudperson, en kille vid namn Jason. Grodan skuttar ut från pojkens hus och hoppar självmant upp på en stor låda med radioaktivt innehåll. Grodan muterar (så klart) och försvinner sedan ner i ett stort hål i marken. Jason tvekar inte utan följer efter ner i hålet där han hittar en missilbestyckad bil vid namn Sofia the 3rd. Och här börjar äventyret.

Fråga 1: Varför har huvudpersonen en groda i fångenskap?
Fråga 2: Varför finns det en stor låda med radioaktivt innehåll i trädgården?
Fråga 3: Varför är det ett stort hål i marken i trädgården?
Fråga 4: Vem är så dum i huvudet att man lämnar nycklarna kvar i en missilbestyckad bil?

Läs vidare →

26 juli

Nestopia: NES Open Tournament Golf


Jag äger nog minst ett golfspel till varje system som finns i hemmet. Och det är i sig är lite chockerande då jag varken golfar eller är speciellt sportintresserad, men av någon konstig anledning så gillar jag digital golf, så jag blev glad när spelet röstades fram på Nesdb.se.

Läs vidare →

11 juli

Nestopia: Gremlins 2: The New Batch


Spelet baseras löst på den ganska mediokra filmen med samma titel från 1990. Det gjordes ett antal olika spel baserade på licensen, men Sunsofts Nes-version anses vara den enda som är värd att spela.

Du styr den urgulliga Gizmo genom sadistiskt utformade banor på hans väg till frihet. Banorna innehåller, förutom svåra plattformshopp, mängder med fiender – allt från muterade tomater till läskiga Gremlins som gör allt för att göra Mogwai-färs av dig. Som spelare känner jag mig till en början liten och sårbar, men under spelets gång blir min fluffiga protagonist allt mer bad ass då hans vapen uppgraderas; från tomater, gem och slutligen en pilbåge som skjuter brinnande tändstickor.

Läs vidare →

27 juni

Nestopia: Mr. Gimmick


Mr. Gimmick är ett av de mer eftertraktade Nes-spelen, dels för att spelet släpptes relativt sent, vilket gjorde att det såldes i få exemplar, och dels för att spelet förutom i hemlandet Japan endast såldes i Skandinavien. Något som gör spelet extremt efterfrågat, även av internationella samlare.

Tanken var dock att spelet skulle släppas över hela världen, men av någon anledning blev det inte av. Troligtvis berodde beslutet på att många spelare vid den här tiden (1993) hade bytt ut den gråa lådan under TV:n mot en annan grå låda med orden ”Super Nintendo” på.

Läs vidare →

13 juni

Nestopia: Puzznic


Puzznic är något av en pusseldoldis som hamnade lite i skuggan av samtida spel i samma genre (Tetris och Dr. Mario). Idén är som med de flesta pusselspel väldigt enkel. Det gäller kort och gott att matcha ihop kuber med samma utseende. Detta görs genom att placera kuberna bredvid varandra och vips försvinner de från spelplanen.

Till en början går kubmatchandet som en dans, men bara efter några nivåer så kliar jag mig i huvudet och försöker hitta bortförklaringar som att jag har sovit dåligt eller liknande. Trots bitvis frustration fortsätter jag nöta och känner mig lite smartare efter varje avklarad nivå.

Jag tycker att Puzznic fortfarande är ett kompetent pusselspel som borde förtjänat mer uppmärksamhet när det begav sig.

Texten ingår i artikelserien Nestopia, där jag har som mål att spela alla 210 NES-spel som släpptes i Sverige.

11 juni

Mike testar Castlevania: Blood Moon

Gillar du Castlevania? Aldrig hört talas om Castlevania: Blood Moon? Lugn, du har inte missat något. Blood Moon är en hackad variant av originalet till NES, som också fick en egen NES-kassett med tillhörande etikett. Snyggt hemmabygge, men fortfarande så där irriterande svårt vad det verkar. Och lagom buggigt, så klart. Angry Video Game Nerds kompis Mike ger det en provomgång.

30 maj

Nestopia: Sword Master

Sword MasterJag kan inte minnas att någon vän ägde Sword Master eller att jag såg det på butikshyllorna som liten, och det har väl sin förklaring. Spelet släpptes ganska sent under NES:ens livstid och utvecklades av de i princip okända utvecklarna Athena.

Som de flesta sidscrollande 8-bits äventyr är bakgrundshistorien ganska fattig. Det gäller kort och gott att iklä sig rollen som en plåtig riddare och spöa skiten ur en ond demon. På väg till slutmålet passerar vår hjälte skogar, byar och och slott fulla med fiender som tigger om att smaka på svärdet.

Läs vidare →

Nestopia: ett 8-bitars epos i 210 delar

Nestopia är, förutom namnet på en NES-emulator till Mac, även ett ambitiöst projekt här på Nutopia. Jag vet inte om jag har tagit mig vatten över huvudet, men jag har bestämt mig att spela och skriva om samtliga NES-spel som släpptes i Sverige. Totalt släpptes 210 officiella spel mellan åren 1986 och 1995.

Läs vidare →

10 april

Tänk om

Tänk om Yakuza 3 hade släppts till Sega Master System. Hade omslaget då sett ut så här?

Tänk om Resident Evil 5 hade släppts till NES. Hade det då sett ut så här i butikerna? Läs vidare →

2 april

Chipmusik i fickan

Med iOS-appen NoiseES (kostar 15 kr) – eller Noise Entertainment System – kan du återuppleva spelmusiken från 80- och 90-talet. Appen stöder musikformat både från NES, Super NES, Game Boy och Mega Drive.

Läs vidare →

1 mars

Kreativt frieri med Samus Aran

För somliga kan det kanske vara lite nervöst och påfrestande att fria till sin partner, för andra är det en öppning för lite kreativitet, som här. Jered McFerron höll på att pilla med källkoden till NES-klassikern Metroid när han kom på den briljanta idén att låta spelet sköta frieriet. Genom att ändra olika delar av spelet leddes flickvännen in till det speciella rum du ser ovan. Finurligt, och svaret ska ha blivit ett rungande ja. Men ta det lite piano nu, alla ungkarlar som läser detta. Tänk på att alla tjejer kanske inte gillar Metroid.

Via Joystiq.

7 februari

Då Pit var Pete

Den 15 februari 1988 släpptes ett av undertecknads absolut favoritspel till Nintendo Entertainment System, eller NES som maskinen kallas i vardagligt tal. Det var i vanlig ordning Bergsala som tog spelet till Sverige, men några månader innan releasen av fantastiska Kid Icarus fick vi se detta nostalgiosande informationsblad. Läs om bakgrunden till spelet och spana in den lagom retrofyllda illustrationen av Pit. Förlåt, Pete… Läs vidare →

17 oktober

Metroid avkodat

Har du precis som jag aldrig letat efter källkoden till Nintendos klassiska Metroid? Ändå hamnade den där, i min inkorg. Jag vet inte vad TDH försöker hinta om men tydligen kan det åtminstone vara värt ett par rader. Du kan ladda ned koden här där den även kompletteras av lite tekniskt mumbo-jumbo. Tufft, men vad fan ska jag med den till?

6 november

Gör en trådlösrouter av en NES-kasett

Har du legat vaken på nätterna och grubblat på hur du ska konstruera en trådlös router av en gammal NES-kasett, men inte kommit på hur du ska göra? Då kan du pusta ut för det finns hjälp att få på The Unconventional Hacker. Där hittar du både utförliga instruktioner och bilder för moddningen av din NES-kasett.

Helgen är räddad. Dags att börja pyssla!