Nutopia

Arkiv för
Namco Bandai

13 april

Här är Dark Souls till PC

Först var det exklusivt för PlayStation 3 och Xbox 360, nu kommer det även till PC. Prepare to Die Edition kallas Dark Souls till våra burkar, och förutom en given högre upplösning och en säkert mer stabil bilduppdateringsfrekvens skjuter Namco Bandai till nya bossar, områden, fiender, NPC:s, vapen och rustningar. Man inkluderar även ett matchmaking-system för onlinespelande både med och mot andra. Fett värre, säger vi på Nutopia och tycker att 24 augusti, då utgåvan släpps, borde vara redan i morgon.

10 april

Bilhuliganism i 

Ridge Racer Unbounded

De senaste åren har det pågått ett maktskifte inom spelindustrin. Allt färre storsäljare kommer numera från den uppgående solens land, så det är inte så konstigt att även Namco Bandai provar lyckan i väst med Ridge Racer-serien. Finska Bugbear Entertainment, med erfarenheter av kollisioner krascher i och med FlatOut, fick förtroendet att utveckla serien. På gott och ont. Läs vidare →

6 februari

De viktiga uppdateringarna

Namco Bandai släppte för inte så länge sedan det klassiska Dreamcast-spelet Soulcalibur till iOS. Spektakulärt sa vissa, dyrt sa andra. Men oavsett vilket läger du som köpare än tillhör har nu denna livsviktiga uppdatering som balanserar spelet och rättar till det båda sidor klagat på sedan dag ett kommit: möjligheten att byta färg på damernas underkläder.

Nu ska man enligt Andriasang kunna växla mellan vita, rosa, lila, svarta, blåa, gröna, mörkrosa och gula trosor. Pow! Soulcalibur till iOS är inte längre ospelbart. Tack, Namco Bandai.

11 januari

Namco Bandai tar snålheten till nya höjder

Enligt uppgift ska de flesta nedladdningsbara demospelen till Nintendo 3DS gå att spela i 30 dagar (bara det är ju riktigt illa), men för Namco Bandai är denna “gratismånad” alldeles för mycket. Demoversionen av kommande Ace Combat 3D: Cross Rumble som släpps till formatet kommer endast gå att spela tre gånger. Sedan är det slut på det roliga, om spelet nu är det, vill säga.

Jag har oerhört svårt att se Namco Bandai motivera detta, men jag är å andra sidan inte särskilt förvånad heller. Någon gång ska ju vara den första, oavsett vad för galenskaper det gäller.

29 november

24 november

18 november

Xiba introduceras i Soulcalibur V

Namco Bandais Soulcalibur V växer. Nu senast får vi se en ny karaktär i form av den 16-åriga kinesen Xiba, och inte helt olikt Kilik slåss denna unge herre med ett stavliknande vapen. Soulcalibur V släpps till PlayStation 3 och Xbox 360 tidigt 2012.

23 oktober

Project Soul, utvecklarna på Namco Bandai som gör Soulcalibur V, kommer vara närvarande på svenska spelmässan Gamex den 3-6 november. Utvecklarna finns på scenen på lördagen klockan 12, samt i Webhallens monter klockan 14 samma dag.

22 oktober

1999 släpptes fajtingspelet Soulcalibur till Dreamcast, ett spel som nu är aktuellt igen, fast till iOS. Namco Bandais Carlson Choi säger att första Soulcalibur släpps till iPhone och iPad “snart”.

21 oktober

Ezio från Assassin’s Creed är med i Soulcalibur V

Det är inte första gången Namco har med gästkaraktärer i Soulcalibur-serien, och Ezio från Ubisofts spelserie Assassin’s Creed skulle ju faktiskt kunna passa ganska bra. Förutom de sedvanliga slagskämparna så får förhandsbokare även Dampierre, som var med i Soulcalibur: Broken Destiny. Den 3 februari nästa år släpps spelet, läs vidare för en hel hög med skärmdumpar från spelet.  Läs vidare →

18 juli

8 juni

E3: Namco Bandai utannonserar Tekken Hybrid, exklusivt till PS3

Tekken Hybrid

Namco Bandai gör en specialare och utannonserar Tekken Hybrid exklusivt till PlayStation 3. Hybrid är just vad det är också, för “spelet” består egentligen av en HD-version av PlayStation 2-klassikern Tekken Tag Tournament, fyndigt titulerad Tekken Tag Tournament HD, samt den animerade filmen Tekken Blood Vengeance 3D. Som om det inte vore nog så blir det än fler bonusar i Tekken Hybrid, men Namco Bandai vill inte lägga alla kort på bordet riktigt än. Läs vidare →

25 juli

11 mars

Move – upplev PlayStation 3 på nytt

Gem? Nej! Arc? Nej! Det blev Move som Sonys rörelsekänsliga kontroll fick heta, PlayStation Move. Det var nu, under årets GDC, som kontrollen fick sitt namn och presenterades officiellt för hela världen i sin slutgiltliga design. Nog för att den är tekniskt mer avancerad än Nintendos wiimote, och även ett välkommet inslag, men det är svårt att inte fundera över om vi någonsin hade fått se det här ifall just Nintendo aldrig lanserat Wii, eller åtminstone kontrollmetoden som den innebär. Läs vidare →