Nutopia

Arkiv för
Funcom

28 oktober

Ragnar Tørnquist på norska Funcom har bekräftat att man jobbar med en konvertering av klassiska The Longest Journey till iOS. Inga detaljer om släppdatum och liknande, men det kommer.

9 juli

Letar du helgspel? Ge Age of Conan en chans – det är gratis!

Age of Conan, Funcoms MMO baserat på Robert E. Howards barbarkung, fick ingen lätt start. Det släpptes för tidigt och var buggigt värre, och när spelarna väl kommit över detta – delvis tack vare utvecklarnas idoga patchande – så visade det sig att det inte fanns något vettigt innehåll för karaktärer med hög level. Inte bra, inte bra – över miljonen sålda spel blev till hundratusentals betalande spelare, vilket ju låter bra. Men det gick nedåt, som det ju ofta gör för MMO:n, och servrar slogs ihop.

Age of Conan blev ett hånat MMO, avskrivet som hajpat skräp.

Fast det är inte riktigt sant, nidbilden stämde förvisso delvis in under spelets första månader, men utvecklingen gick framåt i rasande takt. Age of Conan har varit fullt med bra innehåll länge, och det lever och mår bra, om än lite folktomt ibland. Läs vidare →

26 maj

Age of Conan blir gratis att spela i sommar

Goda nyheter för alla som diggar onlinespel av det blodigare och mer nakna slaget – Age of Conan blir gratis att spela i sommar. Likt framgångsrika Lord of the Rings Online kommer alltså Funcoms MMO att kostar 0 kr/månad att avnjuta. Så är det faktiskt redan idag, så länge du nöjer dig med (alldeles utmärkta) Tortage och de första 20 nivåerna. Vill du nå upp till level 21 eller hela vägen till 80 så får du hosta upp pengar varje månad, i sann World of Warcraft-anda.

Men snart är det alltså inte så, för även om det finns saker att betala för när Age of Conan blir gratis, så har det inte med din level att göra. Även gratisspelare ska kunna nå level 80. Läs vidare →

6 december

Spelbranschens ekonomi del 3: temperaturen på datorspelsbranschen

Spelbranschens Ekonomi är en serie i fyra delar skriven av gästbloggaren Martin Birkeldh. Martin som annars driver sajten aktiefokus.se ger oss här insikt i hur det egentligen fungerar bakom kulisserna i spelföretagens värld.

Det finns en anledning till att datorspel är våldsamma. Det är en slags avspegling av den hårda verklighet där några få kammar hem storkovan. I förra delen såg vi hur man som spelutvecklare tjänar pengar, men att det är förläggaren tar den ekonomiska risken i kombination men tar även den egentliga uppsidan. Läs vidare →

29 november

Kan patcharna rädda Final Fantasy XIV?

Square Enix har sannerligen inte haft det lätt med sitt andra Final Fantasy-MMO, Final Fantasy XIV. Föregångaren har hängivna fans, men det nya spelet, det alla skulle byta till och som skulle ta allt ett steg längre, får bara spott och spe. En ny jättepatch har rullats ut för att tysta kritikerna, men frågan är om det inte är för sent? Initial besvikelse slår hårt mot MMO:n, vars spelare flyr när det är dags att betala månadskotsnaderna. Läs vidare →