Nutopia

Arkiv för
Epic

21 september

Nu kan du utveckla Mac-spel med UDK

Epics utvecklingsverktyg Unreal Development Kit, eller UDK som det oftast kallas, har nu stöd för Mac. Det borde skjuta antalet Mac-spel i höjden på Mac App Store, inte sant? Stödet kom i septemberuppdateringen, som även bjuder på stöd för flera skärmar (läs: en HDTV via HDMI-kabeln eller via AirPlay) för iOS. Det är förstås inte allt, så kolla själv eller ladda hem direkt. Då kan du göra häftiga Street Fighter II-remakescener som bilden ovan illustrerar…

3 maj

Så bra är Gears of War 3 – del 1

Gears of War 3 har nu varit spelbart ett par veckor, och tiotusentals spelare världen över har köttat varandra sönder och samman dygnet runt i Epics fortsättning på det ultimata universumet. Men hur bra är betan egentligen? Det är det vi ska ta reda på nu. Men en sak är säker, detta är inget Gears of War 2. Läs vidare →

12 april

23 februari

Gears of War 3 har fått datum!

Världens mest efterlängtade uppföljare (ja, mina ord och allmän sanning) har nu äntligen fått ett releasedatum. Från att Epic tidigare sagt april 2011 blev det framskjutet till ”vintern” samma år. Något mer exakt datum fick vi inte, förrän nu. Läs vidare →

9 december

En halvtimme med Infinity Blade till iPad

Infinity Blade
Eller på en iPad kanske man ska säga, Epics mäktiga fantasyactionstänkare Infinity Blade är ju en universalapp, vilket betyder att den fungerar till såväl iPhone som iPad. Det är också det första spelet som använder Unreal Engine till en iOS-enhet.

Så hur känns det efter en halvtimme? Är Infinity Blade värd de där 45 kronorna det kostar på App Store? Läs vidare →

30 november

Infinity Blade i december

Chair Entertainments makalöst vackra Infinity Blade släpps till iPhone och iPad den 9 december. Ni som ännu inte upplevt hur otroligt snyggt detta är kan själva ladda ned Epic Citadel från App Store redan nu, vilket är ett interaktivt demo av grafikmotorn som används i spelet. Observera dock att detta endast är spelbart på iPhone 3GS samt iPod touch 3 och uppåt, men spelas med fördel på iPhone 4.

7 oktober

Nya detaljer för Gears of War 3 online

Vi fick precis veta att Gears of War 3 försenas ganska kraftigt och släpps först under hösten/vintern 2011. Det rörde sannerligen om känslorna hos många, så för att mildra humöret hos Gears-communityn valde man att gå ut med en rad detaljer kring flerspelarläget i Gears 3. Och här händer det grejer! Läs vidare →

4 oktober

Gears of War 3 försenas

Ville du precis som jag spela Gears of War 3 i april nästa år? Glöm det! Epic har i samförstånd med Microsoft valt att senarelägga releasen till någon gång under vintern 2011, allt för att göra det till julens stora spel. Epics Rod Fergusson förklarar: Läs vidare →

14 september

22 juli

Rädda Clayton Carmine från döden i Gears of War 3

Ni som är någorlunda nere med Epics Gears of War-serie vet att bröderna Carmine haft hyfsade motgångar hittills. Anthony strök med i första spelet och i Gears of War 2 var det Benjamins tur att stämpla ut för gott. Deras ende kvarlevande broder, Clayton, gör självklart debut i Gears of War 3, och om man får tro traditionen kommer även han att knacka på uppe hos Sankte Per någon gång nästa år. Men det är inte alls säkert, för du själv kan nämligen ändra på det. Läs vidare →

19 maj

17 april

Författare skriver Gears of War 3

För er som fortfarande lever i ovisshet kan jag tala om att Gears of War även finns i bokform. Det är böcker som skrivs av Karen Traviss, och undertecknad håller för närvarande på med första boken, Aspho Fields, som ger en betydligt djupare bild av muskelbergen på Sera. Det finns även ytterligare en bok av Traviss, Jacinto’s Remnant, som också är den senaste. Nu har Epic avslöjat att det är samma kvinna som skriver handlingen i tredje delen av spelsagan, samtidigt som hon håller på med två nya böcker.

Rod Fergusson, spelens producent, säger att spelen och böckerna alltid varit tajt hopflätade med varandra, men att det nu blir bättre än någonsin tidigare eftersom samma person, Traviss, gör båda sakerna, och det samtidigt. Det är också därför som Fergusson menar på att man bör ha läst de fyra böckerna, som kastar ljus över vissa frågetecken spelen ger oss och illustrerar händelser dem emellan, innan man ger sig in i den avgörande(?) striden i april nästa år. Men bara om man är riktigt intresserad av universumet, för givetvis går det alldeles utmärkt att spela sista delen utan att ens röra några böcker eller över huvud taget ha någon djupare förståelse för detaljerna i sammanhanget. Men varför inte? Jag kan med lätthet rekommendera åtminstone det jag läst hittills. Och jag som inte ens läser böcker vanligtvis.

20 december