Nutopia

Arkiv för
Epic Games

14 juni

Familjen Gears

På det årliga anime-eventet Animazement i Raleigh i USA strömmar det ofta till cosplayers inspirerade av TV-spel. Tre av dessa var Natalie Brickell och Epics Preston Thorne och hans son, alla tre i bästa Gears of War-stil. Natalie som Anya Stroud, Preston som Carmine och lille Brenden som anonym COG-soldat. Välgjort värre! Fler bilder hittar du på Epic-bloggen.

4 juni

Gears of War: Judgment i förlängd form

Nya Gears of War: Judgment premiärvisades på Microsofts presskonferens under gårdagen, och direkt efter showen släpptes även en förlängd version av teasern där det förklaras lite mer ingående vad det var vi såg. Spelet släpps 2013 och utvecklas av People Can Fly i samarbete med Epic.

Som vanligt slår awesomeräknaren i taket hos undertecknad!

16 mars

Så här blir spelen på nya iPad

Den nya iPaden släpps som bekant väldigt snart, och det med den galna upplösningen på 2048×1536. Tentacle Wars är ett av de allra första spelen att stödja detta, och så här ser det ut. Spännande?

Kanske inte fullt så talande, även om det säkert är ett roligt spel. Vi inväntar dock Epics Infinity Blade: Dungeons för lite äkta magi.

13 mars

Mark Rein tror på Wii U

Epics boss, Mark Rein, har under årets Game Developers Conference pratat lite med Eurogamer om Nintendos nya konsol, Wii U. Rein argumenterar för att föräldrar nu är redo att uppgradera deras barns Wii till Wii U, och att han skulle bli chockad om det nya systemet inte blir en fullträff för Nintendo.

Värt att notera här är nyckelordet “föräldrar”. Gäller detta alltså bara småbarnsfamiljer där ungarna inte har något att säga till om? Vad hände med resten av världens spelare, är inte de redo, eller vadå? Läs vidare →

8 mars

Infinity Blade: Dungeons ser ju ganska bra ut

Epics medeltida iOS-serie Infinity Blade har gjort sig känd för att sätta ny standard vad gäller grafik för mobilspel, och än bättre verkar det bli när utvecklaren nu presenterar nästa del i sagan, Infinity Blade: Dungeons. Istället för statiska och uppdelade strider får vi denna gång, vilket namnet antyder, en mer frispelad så kallad dungeon crawler. Spelet ser inte helt oväntat alldeles bländande ut, och lär göra sig perfekt på nästa högupplösta iPad som släpps nu i mars. Epic Games meddelar att spelet kommer “snart” och bjuder på en trailer så länge.

6 mars

Jacinto och Guardian till Gears of War 3

Gears of War 3 fortsätter att växa. Den 27 mars släpper Epic Games nästa DLC som går under namnet Forces of Nature. Med dessa naturkrafter får vi fem nya kartor samt fyra nya karaktärsskinn och sju fräscha vapenskinn, för den som bryr sig om det. Det som gör att Forces of Nature, i mina ögon, sticker ut lite extra är att Epic äntligen ger oss flerspelarkartan Jacinto. En av de allra mest populära från Gears of War 2. Övriga kartor är Cove, Aftermatch, Artillery samt ytterligare en klassiker, Raven Down. Paketet lägger även till 250 nya gamerscore att roffa åt sig för samlarna.

Ytterligare incitament för att ladda ned detta är att spelläget Guardian gör comeback. Ett spelläge Gears of War-communityn skrikit efter ända sedan Capture the Leader ersatte detta i och med Gears of War 3.

Forces of Nature kostar 800 poäng medan de med säsongspass laddar ned det “gratis”. Klicka vidare för en drygt fem minuter lång genomgång av de nya kartorna. Undertecknad klättrar redan på väggarna! Läs vidare →

22 december

Carmines andra öde

Den tredje Carmine-brodern i Epics Gears of War-saga, Clayton, fick spelarna bestämma ifall han skulle leva eller likt sina tidigare bröder dö. När rösterna hade sammanställts implementerade Epic resultatet i Gears of War 3 och ni som spelat det vet hur det gick. Men hur hade det sett ut ifall det gått åt andra hållet? Vill du inte veta, läs inte vidare. Läs vidare →

13 december

Epic Games sneglar på Minecraft

Epics Minecraft-inspirerade Fortnite visades upp genom följande trailer på årets Spike Video Game Awards. Samla saker, bunkra upp, försvara. För när mörkret faller stiger fulingarna upp. Känns det igen?

2 december

Infinity Blade II är mer av samma

Posterspelet för iPad i synnerhet (men även till iPhone) var Infinity Blade, utvecklat av Chair på Unreal-motorn och utgivet av inga mindre än Epic själva. Det gick så långt att spelet fick demonstreras på en av Apples keynotes, bara en sådan sak.

Uppföljaren (45 kr på App Store, universal) heter kort och gott Infinity Blade II och ter sig, efter en dryg timmes spelande, som mer av samma sak. Eller om vi säger så här, du kommer verkligen känna igen dig. Först när du startar originalet igen inser du att uppföljaren faktiskt är ett rejält steg framåt visuellt, och putsat spelmässigt. Dessutom får vi röstskådespeleri och ett, hör och häpna, försök till story! Läs vidare →

30 augusti

Rekorddyrt säsongspass till Gears of War 3

Epic Games hakar på den senaste trenden och släpper ett säsongspass även till Gears of War 3, och det till en rekordhög summa. För 2 400 Microsoftpoäng är man berättigad till att ladda ned alla av de hittills inplanerade DLC-paketen som är fyra till antalet, där det första släpps någon gång i november och resten under det kommande året. Visst kan man köpa all DLC löst, men då blir det dyrare, och så uteblir en särskild bonus. Läs vidare →

2 juli

Gears of War 3 har läckt, ute nu

Varje spelutvecklares värsta mardröm händer allt oftare nu för tiden, spel som läcker ut på nätet innan de släppts i butik. Nu har det hänt igen, och denna gång är det Gears of War 3 som hittat ut i form av en fullständig utvecklarkopia. Den sägs innehålla diverse buggar och glitchar och möjligen andra överraskningar, men ska i övrigt vara komplett med hela kampanjen. Spelet går dock endast att spela på modifierade Xbox 360-maskiner.

Ajaj, och detta som inte skulle släppas förrän under andra halvan av september. Vi kan bara ana det interna kaos som just nu råder hos Epic Games. Någons huvud kommer säkerligen att rulla för det här.

7 juni

E3: Exklusiv Gears of War 3-konsol

Microsoft släpper i samarbete med Epic Games en exklusiv Xbox 360-konsol med motiv från Gears of War 3. I paketet medföljer en hårddisk på 320 GB, Gears of War 3, ett headset samt nedladdningsbart extramaterial i form av vapenskinn och karaktären Adam Fenix. Till detta har man utrustat konsolen med unika ljud från Gears of War som spelas upp när man öppnar DVD-luckan eller startar konsolen. Den medföljande dekorerade kontrollen kommer även att säljas separat. Huruvida detta paket når Sverige eller ej är ännu inte klart, men det släpps i USA den 20 september till priset av $399. Spana in bilderna nedan. Läs vidare →

17 maj

11 maj

Så bra är Gears of War 3 – del 2

I den andra och avslutande delen i vår Gears of War 3 beta-special tänkte jag prata lite mer om de olika spellägena som introduceras här, och hur bra respektive dåligt de fungerar. För annorlunda blir det när Epic skriver om reglerna för såväl Warzone, Submission och Annex. Läs vidare →

31 mars

Nova 3 med Unreal Engine 3


Gamelofts populära och rosade rymdactionfester Nova 1 & 2 får så klart en uppföljare. Nova 3 är för närvarande under utveckling, och även om framför allt de båda första spelen fortfarande är ruggigt snygga rent grafiskt väljer man nu att ta det ett steg längre. Gameloft använder sig nämligen av Epic Games grafikmotor Unreal Engine 3 vilket kommer att göra det säkerligen snudd på galet snyggt, om man får vara en aning subjektiv, och man kan börja fantisera om hur bra det kommer se ut på exempelvis iPad 2 med det nya A5-chippet. Tidigare har vi sett Chair Entertainments Infinity Blade använda sig av grafikmotorn, och vi vet ju alla hur det spelet ser ut.

Spännande.

1 mars

Gameloft gör spel på Unreal Engine 3 – därför är det intressant

Gameloft, främst kända för sina mobilspel, har gått ut med att de licensierat Epic Games Unreal Engine 3 för fyra spel. De två första kommer i år, och de båda andra först nästa år. Formaten som är aktuella är såväl mobila plattformar såsom iOS och Android, som nedladdningslösningar för PC (och Mac?) samt PlayStation Network. Inget är sagt om vilka spel det är, bara att man skrivit på ett licensavtal med Epic.

Varför är det intressant? Läs vidare →

24 februari

Randy Pitchford är den nya CliffyB

Gearbox-bossen Randy Pitchford är överallt numera, vilket inte är så konstigt. Företaget har verkligen tagit ett steg uppåt på skalan, med fjolårets tunga Borderlands (som förtjänar en förfinad uppföljare) bland annat. Nu är det förstås Duke Nukem Forever som ger Pitchford allt detta utrymme, för Gearbox “räddar” som bekant spelet från kraschade 3DRealms. Bra så, jag ser ju fram emot det som ni vet. Läs vidare →

7 februari

Mad Catz gör Gears of War 3-tillbehör

I ett exklusivt avtal med Epic Games kommer tillbehörstillverkaren Mad Catz att ge oss en rad olika saker i samband med releasen av efterlängtade Gears of War 3 som släpps någon gång vintern 2011. Det sägs redan nu att såväl specialkontroller som hörlurar och andra specifika tillbehör med anknytning till spelet kommer att produceras, men i pressmeddelandet väljer man att inte gå in på detaljnivå. Jag gissar på helt vanligt stuff med Gears of War-märken på, så man bör nog inte hetsa upp sig för mycket.

9 december

Idag växer iOS upp som spelplattform – eller?

Idag släppte Epic härligt hypade Infinity Blade till iPhone och iPad. Fantasyfajtingliret var så stort och tungt att Steve Jobs släppte in det på scenen på septembertillställningen, det säger en hel del. Det här är vad Apple är ute efter, handsken är kastad och Nintendo har i alla fall tagit sig an utmaningen.

Det är inget snack om att Unreal Engine till iOS är imponerande, det såg vi redan i imponerande demot Epic Citadel. Läs vidare →

13 april

Gears of War 3 – släppdatum, bilder och slutet

2011

Det blev precis som alla redan visste, Gears of War 3 släpps i april nästa år. Den 8 april faktiskt, och förhoppningarna är förstås skyhöga, såväl från spelare som på Epic Games. För det här är stort, Gears of War-serien har verkligen etablerat sig. Det är inte utan att man förundras över hur mycket surr det var kring Halo en gång i tiden – nu är det adrenalinstinna muskelberg med motorsågsgevär som gäller. Läs vidare →