Nutopia

Arkiv för
DICE

19 december

Battlefield 2143 i Battlefield 3?

Svenska Dice har tidigare hintat om kommande spel i redan befintliga sådana. Det förekom bland annat små ledtrådar i några kartpaket till Battlefield 2 som visade sig vara för Battlefield 2142, ett spel som inte ens utannonserats vid den tidpunkten. Och kanske är det nu dags igen.

Battlefield 3-bloggen BF3blog.com har uppmärksammat ett nummer i Battlefield 3 som finns stämplat på någonstans på Wake Island, och inte vilket nummer som helst. 2143, som det står, kan ju inte helt osökt antas vara en uppföljare till tidigare nämnda Battlefield 2142 som släpptes 2006.

Om det stämmer kan vi säkert vänta oss nyheter om titeln nästa år, men det kan å andra sidan lika gärna vara ett spratt från Dices sida. Eller ett smart drag för att trigga en diskussion och kolla av intresset kanske?

20 juni

9 juni

E3: EA:s presskonferens

Mass Effect 3. En titel var allt som krävdes för att gladeligen kolla igenom EA:s presskonferens. Skulle vi få något saftigt att bita i? Låt oss kolla närmare på Mass Effect 3 – och så alla andra nyheter som EA presenterade för oss. Läs vidare →

18 mars

De vann på Dataspelsgalan 2011

Igår var det Dataspelsgalan och då delades det ut priser. Som vanligt med andra ord. Hederspriset gick till grundarna av DICE, eller Digital Illusions som de hette på den tiden, och det är svårt att kritisera det valet – de gav oss trots allt ett gäng grymma flipperspel till Amiga. Och just det, lite efter det med.

Utöver det så delades det ut 17 priser i olika kategorier, främst för spel i olika genrer. Läs vidare →

5 november

Spelbranschens ekonomi del 2: hur man finansierar ett datorspel

Spelbranschens Ekonomi är en serie i fyra delar skriven av gästbloggaren Martin Birkeldh. Martin som annars driver sajten aktiefokus.se ger oss här insikt i hur det egentligen fungerar bakom kulisserna i spelföretagens värld.

De flesta av er gamers kan säkerligen teorin bakom hur man gör ett spel. Det jag finner intressant med det är dock inte manuset eller hur läcker hjältinnan ska vara, utan hur man finansierar ett sådant stort projekt. I del 1 fick vi lära oss att en spelbudget är på minst 10 miljoner USD och en större titel är på 20 miljoner. Det är alltså ofta över 100 miljoner svenska kronor, vilket är en hiskelig massa slantar som går ut på att göra en nöjesprodukt, som vi alla vet tar ca tre år att utveckla. Vi tar dock det hela från början. Läs vidare →

21 december

Battlefield: Bad Company 2 är rena döden

Battlefield: Bad Company 2

DICE har satt sig i ett svårt läge, när det gäller kärntrupperna är förhållandet stormigt. Varje nytt spel ses som en skymf mot ett framtida Battlefield 3. Inte så konstigt kanske med tanke på att det finns en grupp hängivna fans som varit med ända sedan Battlefield 1942, för dessa är inget annat än ett Battlefield 3 på PC tillräckligt. Kollar man på försäljningsstatistiken är det dock inte så konstigt att DICE numera även satsar på konsol, både Battlefield 1943 och Battlefield: Bad Company var succéer. Läs vidare →

9 november

Modern spelutveckling, överlevnad i HD-eran

Dragon Age Origins Concept ArtHur går det egentligen till att utveckla ett spel idag? När jag vandrar runt på olika spelforum och läser får jag intrycket av att gemene gamer fortfarande är fast i ett gammalt tankesätt. Man ställer sig till exempel frågande till hur en studio som Bioware kan arbeta med Mass Effect 2, Star Wars: The Old Republic, Dragon Age: Origins och ett oannonserat spel samtidigt. Nedan ska jag försöka ge svar och förklaringar på varför spelbranschen ser ut som den gör i nuvarande läge.

Först och främst kan vi beskriva den situation varje spelstudio ställs inför dagligen. Man är aldrig bättre än sitt senaste spel och beroendet av utgivare är stort med hänsyn till HD-erans dyra utvecklingskostnader. Därför gäller det att sprida riskerna. Om mitt ena spel skulle floppa så har jag ändå två till i pipelinen som skulle kunna rädda min studio. Och nu när utvecklingsarbetet är så pass dyrt har jag inte råd att låta utvecklare sitta sysslolösa, jag behöver med andra ord arbeta på fler än ett projekt för att garantera full sysselsättning för mina anställda. Läs vidare →