Nutopia

Spelbloggen bråkar i Super Street Fighter IV: 3D Edition

På grund av flytt från hotell till lägenhet tvingades jag försena Spelbloggens 3DS-vecka med några dagar. Ber om ursäkt för det, men nu fortsätter vi som vanligt, och denna gång med ett test av Super Street Fighter IV: 3D Edition.

De flesta av oss känner vid det här laget till Street Fighter-serien, jag tror inte någon skulle våga svara nej om de blev tillfrågade. Därför finner jag en närmare beskrivning av just Super Street Fighter IV så där lagom onödig. Ni vet vad det är, och ni förstår vad 3D Edition innebär. Frågan är istället hur bra det egentligen fungerar på 3DS?!

Helt klart okej, skulle jag vilja säga. Spelet som sådant bjuder väl inte på några direkta överraskningar, men jag är personligen ingen Street Fighter-fantast, så det är svårt för mig att jämföra med tidigare delar. Man inkluderar ett “över axeln-läge” där kameran följer spelaren snett bakifrån istället för helt från sidan, kanske med sedan tidigare? Annars vågar jag nog påstå att snabbknapparna på pekskärmen definitivt är nya och exklusiva. Med endast ett tryck på rätt yta kan man utföra de mest invecklade specialattackerna för att underlätta spelandet på den bärbara enheten. Fusk? Njae, tycker jag nog inte.

Men så över till 3D:n då.

Till skillnad från brutalt olämpliga Ridge Racer 3D där hela bilden mest bara kändes förskjuten består Super Street Fighter IV: 3D Edition åtminstone av olika lager. Detta ger spelet ett bättre djup och man upplever faktiskt att objekt befinner sig på olika avstånd. Karaktärerna slåss inte på ytan av skärmen, men ändå en bit framför bakgrunden. Det är ganska läckert ändå, men tyvärr haltar illusionen en aning av de alltför statiska bakgrunderna som mest påminner om målad papp. Jag använde ordet dockteater i en tidigare text om 3DS om jag inte minns fel, det passar bättre än någonsin här.

Det flimrar heller inte lika mycket som i Ridge Racer. Grafiken känns hyfsat stabil och följsam, men återigen blir det allra bäst – och roligast – i det vanliga 2D-läget. Då slipper vi alla eventuella skönhetsfel och animationerna är hur mjuka som helst.

Spelets kontroller fungerar också helt okej. Det är ingen DualShock, eller ens arkadsticka, men den analoga spaken ser åtminstone till att göra det spelbart. Visst föredrar jag ett rejält styrkors, men med tanke på dess placering och utformning på 3DS:en är det inte ens ett alternativ längre.

Slutsumman är ändå att Super Street Fighter IV: 3D Edition till Nintendo 3DS är ett riktigt imponerande spel, men det allra mest i 2D. Helt klart ett fullvärdigt alternativ för alla fans av serien som vill ha spelet med sig överallt, men lite får man dock kompromissa.

Rickard Olsson

Omåttlig dyrkare av esport. Spelar mycket PC och klämmer även in blandat på PS4 när tid finns. Anser att The Last Guardian är universums bästa spel någonsin, för... Trico <3

Kommentarer