Nutopia

Spelbloggen betatestar MAG

Då var det över för den här gången. Zipper Interactive har släckt ned betafasen och allt testspelande har nått sin ände. Det var mellan 4 och 10 januari som vi tilläts gå online och prova på den PlayStation 3-exklusiva skjutaren MAG, Massive Action Game, där hela 256 personer kan spela samtidigt. Föga förvånande är just detta utvecklarnas starkaste försäljningsargument, men hur står det upp i verkligheten?

Med endast en vecka tillgänglig för betatest ska det påpekas att man inte hinner med så värst mycket. Särskilt inte om man har ett liv vid sidan om också, som jobb och annat onödigt, men nog blev det bra mycket mer spel än vanligt under dessa dagar. Vi börjar från start.

MAG är uppbyggt kring tre fraktioner som kämpar mot varandra i eviga strider. Det är högteknologiska Raven, muskelmachoarmén Valor och rebelliska S.V.E.R.. Dessa tre har alla olika utseenden och arsenal, men i slutändan handlar det inte om så mycket annat än din egen förmåga att samspela med dina lagkamrater, även om det gapas lite om obalans grupperna emellan när det kommer till både hemkartor och vapen.

Jag valde S.V.E.R., och det visade sig vara ett gott val då laget oftast fungerade väldigt bra ihop, trots att jag spelade med nytt folk hela tiden. Det fina med uppdelningen mellan tre grupper är att det hela tiden infinner sig en starkare lagkänsla än i vanliga onlineskjutare. I exempelvis Gears of War 2, som jag kommer ifrån närmast, har man ingen annan koppling till sina medspelare än att man enbart ska vinna matchen som spelas för stunden, och för sina egna stats. Nu känns det däremot som att man slåss för sin egen armé. En förlust för mig är även en förlust för S.V.E.R., alltså dubbelt nederlag.

Zipper bygger också vidare på trenden med erfarenhetspoäng inom genren. Dessa är vitala för din karaktärs fortsatta karriär, och förstärker inte bara dina vapen, utan låser även upp nya spellägen. I betan krävdes det minst nivå 10 för att över huvud taget få delta i de mest massiva striderna med 128 spelare i varje lag. Fram tills dess var endast Sabotage-läget tillgängligt, och där spelar man med 32 personer i varje lag.

Sabotage ja. Här bevakar ett lag två mål på gruppens hemkarta medan motståndarlaget anfaller och har som mål att ta över och hålla båda stationerna under en viss tid. Lyckas man med detta bär det sedan av till slutmålet som ska sprängas. Man delas alltså upp i två plutoner till att börja med, och misslyckas man med att hålla A och B går hela gruppen samman och försvarar C. Det är definitivt lättare att bevaka än att anfalla, men det är hur som helst väldigt underhållande, och väldigt utmanande.

Efter ett antal timmar med Sabotage kvalificerade jag mig för Herravälde, eller Domination, för er som inte är vana med de svenska termerna. Svenska ja, hela spelet, förutom prat, går att få på just Svea Rikes modersmål. Men tillbaka till Herravälde. Det är här skiten brakar lös på allvar. 128 spelar i varje lag, håll eller ta över utsatta punkter på kartan, skjut på allt som rör sig. Lite så. Kaos var det första som slog mig, men när man efter en stunds spelande började få koll och kontroll över situationerna kunde man koncentrera sig på annat. Det är här man upptäcker själva hårdvarans utmaning. Om Zipper kan optimera spelet till släppet om ungefär två veckor vet jag inte, men emellanåt, i just Herravälde, blev det lite för mycket för min kära Lightning Edition. Bilduppdateringen sjönk märkbart vid flera tillfällen, och att gå från den mjuka och följsamma upplevelsen i Sabotage till det här var en mindre trevlig sak. Jag ska dock tillägga att det aldrig blev ospelbart på något sätt, men det märks. Och lider man som jag av sviktande bilduppdatering kan det svida lite extra i ögonen. Vi får se vad som händer i den slutgiltliga versionen, men tillåt mig tvivla. Det här spelet gör verkligen skäl för sitt namn.

Överlag var det dock endast en mycket positiv upplevelse. Jag spelade faktiskt inget annat under betatiden och även nu i efterhand har jag knappt känt någon lust alls att gå tillbaka till laggfesten Gears of War 2. Det är med 50% glädje och 50% abstinens som jag ser fram emot att åter få gå online och teama upp med mina comrades i S.V.E.R.. Allt detta i slutet av den här månaden. Vi ses där!

Rickard Olsson

Omåttlig dyrkare av esport. Spelar mycket PC och klämmer även in blandat på PS4 när tid finns. Anser att The Last Guardian är universums bästa spel någonsin, för... Trico <3

Kommentarer

  • Själv spelade jag med Raven, och jag vet inte om jag hade otur eller inte, men det var aldrig många som försökte samarbeta under en och samma match. Medics sprang bara förbi utan att bry sig oftast, och alla kutade kors ovh tvärs.

    Kanske får välja S.V.E.R. när slutversionen kommer (även om grupperna lär fyllas med annat folk då såklart), för även om man missar hela poängen utan själva samarbetsbiten skiner potentialen.

  • Det var just Raven som fått mest klagomål angående det också. Jag tycker du ska ge S.V.E.R. en chans, det fiungerade i alla fall riktigt bra under betatestet, som sagt.

    Jag tror personligen att Raven och deras image med supermoderna vapen drar till sig många orutinerade spelare som bara spelar dem för att “de är så balla”.

  • Okej, då kan man “andas ut” alltså. :) Såg även att de arbetade hårt med att minska lagget i 256-matcherna, och en del andra saker som strulade för vissa under betafasen.

  • Något vidare lagg märkte jag aldrig av faktiskt. Har inte hört något jättegnäll om det!? Var extremt mycket bättre än Gears of War 2. Som natt och dag.

  • Det ska ha varierat en hel del från spelare till spelare, men hann aldrig själv ta mig till level 10 så jag kanske inte ska säga för mycket. Följde mest vad som hände på den officiella MAG-bloggen, och vissa ska tydligen ha fått felmeddelanden så att de inte ens kommit in, men jag tror att det mesta löstes under dagarna då den öppna betan var igång.

  • Fast laggar det i Domination så lär det väl vara samma i Sabotage, no? :)
    Jag misstänker dock lite att du blandar ihop lagg och fraps här!?

  • Har ju som sagt inte spelat Domination, utan bara hört att folk pratat om att det laggat, men de har nog blandat ihop det, ja hehe. :)

  • På det officiella MAG-forumet är det ganska klart att hälften inte kan skilja på lagg och fraps :)